Colruyt Group
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt Group
50% van het assortiment verse kip dat bij Colruyt en Okay verkocht wordt, voldoet aan een dierenwelzijnsniveau dat gelijk is aan of hoger is dan de Better Chicken Commitment-norm. Tegen 2026 moet dat gelden voor heel het aanbod, stelt Colruyt. Een evolutie die te danken is aan de eigen toeleveringsketen die de retailer in het leven riep.
In 2021 hebben een aantal Belgische supermarkketens, waaronder Delhaize, Colruyt, OKay en Lidl, het initiatief genomen om hun vleeskippenaanbod in overeenstemming te brengen met de strenge criteria van de Better Chicken Commitment (BCC). De BCC hanteert hogere en strengere criteria voor dierenwelzijn dan standaardkippen. De kippen, van een langzamer groeiend ras, leven minstens 8 dagen langer dan hun standaard soortgenoten en ook hun opfokomstandigheden zijn verbeterd: elke kip krijgt 40% meer ruimte en meer natuurlijk daglicht en zijn natuurlijk gedrag wordt ondersteund dankzij voorzieningen als zitstokken en piksubstraten. Inmiddels zijn we twee jaar verder en zijn er al heel wat mijlpalen bereikt. Colruyt Group grijpt deze gelegenheid ook aan om de sector aan te spreken: “Dit soort verduurzamingsprojecten kan alleen slagen als iedereen actief meewerkt”, luidt het in een persbericht.
Het engagement van Colruyt en Okay begon met een nauwe samenwerking met de Belgische landbouwsector, waaronder 17 Waalse kwekers en partijen zoals Proxani (veevoeder), Pludis NV (slachthuis) en Belgabroed (broederij). Saskia De Block, verantwoordelijk voor het landbouwbeleid bij Colruyt Group legt uit: "Dankzij deze nauwe en innovatieve samenwerking met de 17 kwekers hebben we onze kennis van, en inzicht in de trager groeiende rassen aanzienlijk kunnen uitbreiden. Het is niet altijd gemakkelijk voor kwekers om hun methodes snel aan te passen. We zijn daarom extra fier om te kunnen zeggen dat, dankzij deze samenwerking, vandaag de dag alle 17 kwekers voldoen aan de BCC-criteria en ook de NestBorn-methode toepassen."
Colruyt en OKay hebben ook gekozen voor de "NestBorn"-techniek, waarbij de kuikens rechtstreeks in de stallen geboren worden, zodat ze onmiddellijk toegang hebben tot water en voedsel wat hun darmgezondheid bevordert en er minder stress is bij het transport en de behandeling van de kuikens. Colruyt introduceerde vorig jaar al drie producten van de 'welzijnskip' in de rekken bij Colruyt en twee bij Okay. Vandaag gaat het om maar liefst 24 referenties bij de Colruyt-beenhouwerijen. Pascal Dekelver, directeur van de beenhouwerijen van Colruyt: "Welzijnskip vertegenwoordigt een groeiend verkoopvolume in onze winkels. In een jaar tijd heeft het al 38% van de standaard kip vervangen. Dit bevestigt de interesse van de consument.”
Momenteel voldoet 50% van het assortiment verse kip dat bij Colruyt en Okay verkocht wordt, aan een dierenwelzijnsniveau dat gelijk is aan of hoger is dan de Better Chicken Commitment-norm. Vanaf 2026 zullen alle klassieke standaardkippen die verkocht worden in de beenhouwerijen van Colruyt, en de diepvrieskippen van het huismerk Boni, voldoen die norm. Daarnaast zullen klanten ook kunnen blijven rekenen op de huidige kipproducten met gedifferentieerde kwaliteit, zoals het Val-Dieu gamma, Label Rouge kip en biologische kip.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?