
Economische Inspectie
Economische Inspectie
Zalando heeft misleidende promoties van zijn website gehaald. Dat gebeurde na tussenkomst van de Economische Inspectie.
Tijdens de zomersolden van 2022 stelde de Economische Inspectie van de FOD Economie inbreuken vast op de prijsaanduiding bij Zalando. De webwinkel voldeed niet aan de Belgische regels over prijsverminderingen. Die bepalen dat de referentieprijs – de laagste prijs waaraan het product aangeboden werd in de 30 dagen voorafgaand aan de korting – moet worden weergegeven. Zalando vermeldde de referentieprijs niet en berekende de kortingen op de originele prijs in plaats van op de verplichte referentieprijs. De doorstreepte prijs was dus niet noodzakelijk de laagste van de afgelopen 30 dagen. Zalando gebruikte daarnaast promotionele banners zoals 'DEAL' bij producten zonder echte korting ten opzichte van de referentieprijs. Soms gold de korting enkel voor een beperkte selectie maten of varianten, terwijl de banner voor het hele product werd gebruikt. Bovendien kon de ‘originele prijs’ al jaren oud zijn en allang niet meer relevant. De Economische Inspectie nam contact op met de Duitse autoriteiten met de vraag om gepaste maatregelen te nemen tegen Zalando. De Duitse toezichthouders volgden het Belgische standpunt niet volledig, maar het Europese Hof van Justitie bevestigde op 26 september 2024 in een arrest wel de Belgische interpretatie, meldt de FOD Economie vandaag. “Zalando paste ondertussen zijn website opnieuw aan. Kortingen worden nu correct berekend op de vorige laagste prijs, de referentieprijs, en niet meer op die originele beginprijs. Zo ziet de consument alleen échte kortingen. De FOD Economie treedt dus ook op tegen grote buitenlandse spelers die actief zijn in België en een grote concurrent vormen voor onze Belgische ondernemingen”, aldus woordvoerder Lien Meurisse.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?