BD Media
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
BD Media
Folders blijven populair. Maar liefst 8 op de 10 Belgen doorbladert wekelijks reclamefolders. Bovendien stijgt ook de populariteit van de digitale folder, zo blijkt uit onderzoek van BD Media.
Reclamefolders zijn het medium bij uitstek om op de hoogte te blijven van promoties, om winkels te kunnen vergelijken of om inspiratie op te doen. Zeker in tijden waarin de koopkracht onder druk staat. Uit de Door to Door Impact Survey van Profacts, in opdracht van BD Media, blijkt dat 90% van de Belgen trouw de papieren folder blijft doorbladeren. Opvallend: de folder wordt ook vaker digitaal gelezen. Zo’n 61% van de Belgen bekijken folders zowel op papier als via een digitale weg, 5 jaar geleden was dit amper de helft. Dat de folder populair is, blijkt duidelijk uit het leesgedrag van de consument. Maar liefst 8 op de 10 Belgische consumenten doorbladert quasi wekelijks reclamefolders. In totaal schenkt de Belg er zo'n 21 minuten per week aan, vorig jaar was dit gemiddeld nog 18 minuten. De folder wordt dus intensiever gelezen en wordt vooral gebruikt om prijzen te vergelijken. En die laatste factor is tegenwoordiger belangrijker dan ooit. Maar liefst 3 op de 4 consumenten geeft aan op zoek te gaan naar de goedkoopste aanbieding en evenveel onder hen kopen quasi uitsluitend producten in promotie. "Zeker in tijden als deze is vergelijken belangrijk en dat kan perfect met folders, die de koopkracht ondersteunen. Uit onderzoek blijkt dat consumenten gemiddeld 20% kunnen besparen wanneer ze de promoties uit de reclamefolders volgen”, verklaart Leen Dehantschutter, managing director bij BD Media.
De meest populaire folder volgens de survey is met voorsprong de supermarktfolder. 3 op 4 folderlezers bekijkt de interessante promoties quasi elke keer er een supermarktfolder in de brievenbus valt. Supermarktfolders staan ook met stip op één als meest geapprecieerde folder, zowel bij mannen als bij vrouwen. Bij vrouwen volgen daarna modefolders, bij mannen doe-het-zelf-folders.
Folders hebben ook een sterke inspirerende functie. "Consumenten vergelijken niet alleen graag, ze weten ook graag wat er op de markt te verkrijgen is", vervolgt Leen Dehantschutter. De cijfers uit het onderzoek bewijzen dit: 56% apprecieert folders voornamelijk om inspiratie op te doen, terwijl 57% aangeeft zich via folders te informeren over het aanbod op de markt. "Consumenten hebben veel vertrouwen in klassieke media. De promoties in een folder staan letterlijk 'op papier'. Voor consumenten geeft dit heel wat zekerheid. Vaak gaan ze met de folder langs in de winkel", klinkt het. Ook het niet opdringerig karakter speelt volgens Leen Dehantschutter een grote rol in het succes: "Je kiest zelf wanneer je folders doorbladert. Wanneer je ze uit je brievenbus haalt, kan je ze perfect even aan de kant leggen en bekijken wanneer het jou past."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?