Gezien de kleine omvang van ons land kijken Belgische webwinkels vanaf hun lancering naar het buitenland. In België spitsen webwinkels zich toe op landen als Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Dit jaar neemt Spanje de vijfde plaats in het klassement over van Canada. Dat blijkt uit een onderzoek van BeCommerce.
De resultaten van de studie komen overeen met de ranglijst van de PayPal-betalingen die Belgische online handelaars in het eerste kwartaal van dit jaar ontvingen: Frankrijk (stijging van 5% ten opzichte van vorig jaar), gevolgd door Amerika (sprong van 19%), Duitsland (+ 11%), het Verenigd Koninkrijk (+ 20%) en Nederland (- 3%).
82% van de bezoekers komt uit het buitenland
Het gemiddelde van de bezoekers van deze sites komt voor meer dan 82% uit het buitenland (tegenover bijna 78% een jaar geleden), wat nogmaals wijst op het grote groeipotentieel van grensoverschrijdende e-commerce en dus aantoont dat dit een belangrijke markt is voor de Belgische spelers in de sector. Volgens BeCommerce zijn de beste Belgische e-commercanten IceWatch, die de eerste plaats inneemt en een gewaardeerde intrede maakt in de Top 10, Belgianshop op de tweede plaats (één plaats hoger dan vorig jaar) en Bieresgourmet, vorig jaar niet in de Top 10, maar dit jaar op de 3e plaats. Daarnaast is er in de Top 25 van dit jaar veel aandacht voor de evolutie van de meest begeerde producten. Kleding en accessoires blijven aan de top (40%), gevolgd door voeding (die van 12% naar 18% klimt) en zorg- en schoonheidsproducten (verdubbeld, van 4% naar 8%).
De Belg is cross-border kampioen
BeCommerce onthult de resultaten van de tweede editie van BeShopping 100, een jaarlijkse analyse van Belgische webwinkels. De 100 belangrijkste webwinkels in België hebben samen een omzet van 2,6 miljard euro voor 2014-2015, tegenover 1,1 miljard euro vorig jaar. De BeShopping 100 studie toont aan dat deze omzet nog voor bijna 72% op buitenlandse webwinkels wordt gerealiseerd, tegen ongeveer 75% vorig jaar. De meeste online aankopen van Belgische consumenten vinden plaats in buurlanden zoals Nederland, Duitsland en Frankrijk.
Het aantal Belgische online bedrijven daalde van 32 naar 28, en het aantal Belgische klanten die hun aankopen in België maken is van 26% naar 24% gedaald. Dit jaar werd wel een nieuwigheid vastgesteld, de beschikbaarheid van een mobiele applicatie (app) gelinkt aan de webwinkel. Niet minder dan 58% van de webwinkels biedt vandaag zo’n app aan.
Amazon, 3 Suisses en Bol.com
In de ranglijst van populairste webwinkels verschijnen grote verschillen tegenover vorig jaar. De top 3 wordt gevormd door Amazon, 3 Suisses en Bol.com. Media Markt maakt een grote sprong van de 30e naar de 8e plaats in een jaar tijd. Vente-Exclusive.com stijgt van de 16e naar de 9e plaats en de Chinees Aliexpress, die vorig jaar niet op de ranglijst stond, bevindt zich dit jaar op de 10e plaats.
De producten die het meest via internet gekocht worden zijn kleding en accessoires (27%, stabiel), elektronische apparaten (24%) en vrijetijdsactiviteiten (11%, lichte stijging tegenover vorig jaar). Gevolgd door zorg- en schoonheidsproducten (9%), artikelen voor huis, tuin en huisdieren (7%) en voeding (6%).
De betalingsmethode bij uitstek blijft de Visa-kaart (94%), gevolgd door Mastercard (94%) en ten slotte Maestro (68%), van nabij gevolgd door PayPal (62%) en Bancontact/Mister Cash (59%).
Vice-eersteminister en minister van Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post Alexander De Croo legt uit: "De Belgische consument staat open voor e-commerce. Dat bevestigt deze studie eens te meer. E-commerce mag echter geen verhaal worden van enkel grote internationale webwinkels die ons land veroveren. Het is belangrijk dat ook onze eigen zelfstandigen en Belgische kmo's met hun producten de weg vinden naar het web."
Wereldwijde trends in e-commerce
Volgens een recent onderzoek van Ipsos, uitgevoerd in opdracht van PayPal zijn kopen Ieren (86%), Oostenrijkers (85%) en Israëli (79%) het meest op buitenlandse webwinkels, in tegenstelling tot Amerikanen (slechts 22%) en Japanners (12%, de laagste score). Chinese consumenten kopen meer en meer op buitenlandse webwinkels: in 2014 waren ze met 26%, tegenover 35% in 2015.
De meerderheid van de grensoverschrijdende online aankopen gebeurt nog steeds vanaf een computer. De studie toont wel aan dat de consumenten meer en meer hun smartphone gebruiken voor hun aankopen. Wereldwijd zijn ze gemiddeld met 16%.
De aantrekkelijke kostprijs wordt genoemd als belangrijkste motivatie voor consumenten die buitenlandse webwinkels bezoeken (73%), gevolgd door de toegang tot producten die in eigen land niet beschikbaar zijn (67%) en de ontdekking van nieuwe en interessante producten (58%). Het blijft een feit dat voor meer dan de helft van de consumenten de leveringskosten – een andere beslissende factor – hen ontmoedigen om (vaker) producten op buitenlandse webwinkels te kopen.