Abonnementen: Belgische verdelers (nog?) niet geïnteresseerd
Sinds september jongstleden test Carrefour France twee abonnementsformules uit in een twintigtal winkels in de regio Rouen. Hoewel de eerste resultaten momenteel verschillende kanten opgaan, is de algemene trend in de detailhandel om dit soort van aanbod uit te breiden... Ook in de Belgische detailhandel?
Onder de naam ‘Carrefour +’ experimenteert de Franse winkelgigant momenteel met twee abonnementsformules in 21 verkooppunten in en rond Rouen. De ene biedt 15% korting op Carrefour-merkproducten voor een maandelijks bedrag van 5,99 euro. De andere kost 7,99 euro per maand en levert 15% korting op verse producten op. Volgens het Franse consumententijdschrift LSA blijkt uit de eerste resultaten inderdaad dat abonnees hun boodschappenmandje gemiddeld 30% voller laden. Anderzijds blijft het aantal klanten dat voor een van deze abonnementen heeft gekozen vrij beperkt: minder dan 3% van het cliënteel van de betrokken winkels. LSA vermeldt onder meer een gebrek aan duidelijkheid in het aanbod, wat Carrefour ertoe zou moeten aanzetten zijn formules te herpositioneren. “Het voordeel moet onmiddellijk duidelijk zijn. We zijn dus bezig ons aanbod te verfijnen om het eventueel op te nemen in ons getrouwheidsprogramma voor 2023”, verklaarde Frédéric Preslot, operationeel marketingdirecteur van Carrefour Frankrijk, aan het tijdschrift. We merken nog op dat de distributeur ook een andere abonnementsformule heeft die de grote merken betreft.
In België in de kinderschoenen
Maar Carrefour is lang niet de enige Franse detailhandelaar die abonnementsformules lanceert. De Franse koploper is de Casino-groep, die reeds meerdere aanbiedingen heeft via zijn verschillende merken (Leader Price, Monoprix ...). Hoe zit het met België? Sommige detailhandelaren gaan geleidelijk op deze trend over. Dit is het geval voor leveranciers van lunchboxen, het Belgische koffiemerk Succes Koffie, en de biologische onlinewinkel Kazidomi. Maar over het algemeen is dit soort aanbod in ons land nog zeer beperkt. Ikea zou bijvoorbeeld een abonnementsformule voor meubelverhuur uitbreiden tot België, maar dit is nog niet gebeurd. En wat de traditionele supermarkten betreft, tonen de spelers die op de Belgische markt actief zijn zich op dit ogenblik niet erg gehaast. Eind 2021 lanceerde Albert Heijn in Nederland een 'Premium'-pakket dat diverse voordelen biedt voor 12 euro per jaar, maar het bedrijf heeft het nog niet uitgebreid naar ons land. Hetzelfde geldt voor Carrefour België, dat zeer tevreden is over zijn huidige getrouwheidsprogramma. Delhaize woordvoerster Karima Ghozzi bevestigt het allemaal: “Met uitzondering van ons abonnement Delivery+ hebben wij geen andere dergelijke pakketten en wij zijn momenteel ook niet van plan om er te gaan aanbieden.” Tot slot wijst ook Colruyt op de goede werking van zijn getrouwheidsprogramma, dat gemeenschappelijk is voor zijn vele filialen, om te verklaren waarom er, althans in dit stadium, geen plannen zijn voor formules met betaalde abonnementen.