Action gaat de komende tijd meer investeren in IT, maar opent voorlopig geen webshop. Dat zei Sander van der Laan, de CEO van de discountketen, in een interview met de radiozender BNR Zakendoen.

Action wil in 2017 vijf keer meer investeren IT dan drie jaar geleden. Dat zal gebeuren in het verbeteren of het vervangen van de basissystemen voor zowel de distributiecentra als de winkels en de financiële en administratieve diensten. Tevens zal de website verbeterd worden. Maar een echte webshop openen overweegt Action nog niet. “Er is goed over nagedacht. Onze voorkeur gaat naar het aantrekken van de klanten naar de winkel”, aldus van der Laan.

 

‘Schattenjacht’

Volgens de CEO vinden de klanten dat ook het leukst, omdat zij dan de beleving hebben van een ‘treasure hunt’. “Online kan dat ook, maar de kans dat je dan een heel mooi mandje met artikelen met een gemiddelde prijs van 1,72 euro mee naar huis kunt nemen, is niet zo groot”, stelt hij. Eerder liet hij ook al in Gondola optekenen dat een webshop geen prioriteit is voor Action.

Op de vraag of dat misschien komt omdat een webwinkel te duur is, antwoordt van der Laan negatief. “Het is niet zozeer omdat het te duur is, maar omdat wij tot op heden liever meer investeren in de website”, zegt hij.

Dat veel retail-ketens de afgelopen jaren weggeconcurreerd werden omdat zij geen webshop hadden, is volgens hem geen reden voor Action om er toch een te openen. “Wij spelen in op het sentiment van de klant. We zien ook dat traditionele winkeliers ons graag zien komen, want we trekken heel veel klanten naar winkelcentra toe”, zei hij.

 

Omnichannel

De vraag of Action geen webshop opent omdat het te duur is, was niettemin terecht. In zijn recent rapport over omnichannel logistiek stelt Vlaams Instituut voor de Logistiek overigens dat het openen van een webwinkel om zich op het omnichannel-pad te begeven “zeker geen heilige graal is”.

Daarin wordt gesteld dat spelers als Action en Primark snel blijven groeien zonder webshop. “Deze spelers staan bekend om hun zeer lage prijzen, flinterdunne marges en relatief lage gemiddelde besteding door de klanten. Hier gaan zaken als de kosten van verzending en de verwerking van de retouren te zwaar doorwegen”, klinkt het. 

Overigens is een tussenvorm wel mogelijk. Zo heeft het Waalse Trafic – dat veel gelijkenissen vertoont met Action – in zijn nieuw distributiecentrum in Heppignies (Henegouwen) een ruimte gereserveerd voor e-commerce. Op de website kan er al online gekocht worden, maar dan enkel producten die te volumineus of te hoogwaardig zijn voor de winkels, zoals tuinhuisjes, meubilair, en dergelijke.

Lees ook: Sander van der Laan (Action): “Wij willen meer winkels openen in stadscentra”