- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Action gaat door op zijn elan. De discounter rapporteerde donderdag sterke resultaten voor het laatste kwartaal, van april tot juni. Zowel omzet als winst zijn sterk gestegen, zegt de tevreden eigenaar, 3i.
"3i is goed aan zijn nieuwe boekjaar begonnen", aldus de Britse private equity-maatschappij, die eraan toevoegde dat "Action in een indrukwekkend tempo blijft groeien". En dat is geenszins overdreven: aan het einde van het eerste kwartaal van zijn verlengde boekjaar dat eindigde op 30 juni had de omzet van de discounter de grens van twee miljard euro overschreden (2,061 miljard). Dit is een stijging ten opzichte van vorig jaar met 22% en met 70% ten opzichte van 2019, het laatste pre-COVID-jaar. De brutowinst (EBITDA) over die periode bedroeg overigens 263 miljoen en ook dat is een forse stijging (plus 29% ten opzichte van 2021 en plus 115% ten opzichte van 2019). In de laatste twaalf maanden (tot 3 juli 2022) bereikte de EBITDA 991 miljoen euro. Daarmee is het streefcijfer van 1 miljard euro uit het vijfjarenplan voor 2023 bijna bereikt. Tot slot heeft Action sinds het begin van het jaar reeds 87 nieuwe winkels geopend en blijft het op schema om de 267 openingen van vorig jaar te overtreffen, aldus 3i. Momenteel heeft de Nederlandse non-food discounter 2 071 verkooppunten in 10 landen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?