- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Non-food discountketen Action heeft er een goed jaar op zitten. De omzet is het voorbije jaar met bijna 23% gestegen tot bijna 6,8 miljard euro. De winkelketen opende in Europa 267 nieuwe winkels, waarvan drie in ons land.
Action zag zijn omzet vorig jaar groeien met 22,7% tegenover het jaar ervoor. Dat heeft het te danken aan 267 nieuwe winkels in negen Europese landen, waaronder België, waar drie nieuwe filialen openden. In ons land heeft het 201 winkels. In januari van dit jaar rondde de discounter de kaap van 2.000 winkels. Daarmee is het naar eigen zeggen de snelst groeiende non-food discount retailer van Europa. CEO Hajir Hajji: “Een belangrijke reden voor de aanhoudende groei en ontwikkeling van Action in 2021, is de kracht van onze formule, met een steeds verrassend assortiment voor de laagste prijs. We doen er toe. Dat geldt voor de dagelijkse, noodzakelijke boodschappen, zoals wasmiddel, zeep, toiletpapier en keukenrollen. En dat geldt voor onze andere categorieën: van speelgoed tot kleding en van sportmaterialen tot interieur en decoratie-artikelen.”
Action hanteert zeer lage prijzen. De gemiddelde prijs van een product bedraagt 2 euro, 30% van de producten kost minder dan 1 euro. Action zegt ook aan de duurzaamheid van zijn assortiment te werken. “In 2021 werd 70% van de Action-producten van hout en 86% van de producten van katoen op duurzamere wijze ingekocht. Deze ontwikkeling gaat sneller dan gepland en Action verwacht haar doelstelling, om deze materialen voor 100% duurzaam in te kopen, naar 2024 te kunnen vervroegen.” Action wil zijn CO2-uitstoot in 2030 met 50% verminderen ten opzichte van 2020. Eind 2024 zullen geen van de Action-winkels nog gas gebruiken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?