Winkelbezoek AD Delhaize Reyers: een uitgesproken ambitie
Dat er een nieuwe supermarkt opent in België, is op zich geen groot nieuws. Een project met een oppervlakte van 2000 m2 in Brussel, dat het werk is van een zelfstandige uitbater, is echter van een heel andere orde. Gondola besloot Renaud Caeymaex, drijvende kracht achter deze nagelnieuwe AD Delhaize die op 23 januari zijn deuren opende in Evere en waarover we toen nog berichtten op onze website, aan de tand te voelen over zijn prestigieuze project. We bieden onze lezers graag de grand tour van dit 800e verkooppunt van Delhaize in België.
Zomaar een supermarkt van 2000 m2 openen in Brussel, bijna dag op dag twee jaar nadat de deuren van je AD Delhaize van 1325 m2 in Merbraine openzwaaiden: je moet maar durven, zouden we zeggen.
“Je moet inderdaad een beetje lef hebben om hieraan te beginnen”, lacht Renaud Caeymaex.
We moeten toegeven, echt verbaasd zijn we niet. De jonge veertiger heeft immers alles in huis wat je van een zelfstandige uitbater kan verwachten. De man, die negen jaar lang de stiel leerde in de versafdeling van de Delhaize-centrale, weet wat de klant van hem verwacht en werkt alles uit tot in de perfectie.
We wisten dat Renaud Caeymaex grote ambities koesterde, maar dit project is toch wel heel groot. Onze uitbater is zich bewust van de challenge die dat vertegenwoordigt, maar is gerust wat betreft de financiële uitdaging op korte termijn die de huur van zo’n vliegdekschip in volle hoofdstad met zich meebrengt. “Delhaize is de rechtstreekse huurder, ik moet enkel maandelijks een som betalen die berekend is op een percentage van mijn omzet. Die is gelimiteerd aan beide kanten. Eens ik op kruissnelheid kom hoef ik dus geen astronomische sommen neer te tellen.”
Daarnaast moest dit spectaculaire verkooppunt echter nog aangekleed, uitgerust en gemeubeld worden. Renaud Caeymaex ging hier voor niets minder dan hedendaagse spitstechnologie. Net als in Merbraine werd hij hierin bijgestaan door zijn partners-medeïnvesteerders Grégoire de Streel en Jean Zurstrassen, alom gekend als oprichters van Skynet en Keytrade Bank. Maar hoewel het ons niet zou verbaasd hebben hen aan het roer van een digitale start-up te zien, was het ons toch enigszins een raadsel waarom dit duo van business angels zich interesseerde aan de foodretail en wat hen over de streep heeft getrokken om in dit project te investeren.
“Ik wist dat deze vraag ging komen, daarom heb ik ze hen zelf gesteld. Hun antwoord is dubbel”, weet Renaud Caeymaex ons te vertellen. Hij toont ons de tekst op zijn smartphone als bewijs. “Eerst en vooral investeert het duo vooral in mensen waarin ze de echte ondernemingsgeest herkennen. Eens ze zo iemand vinden helpen en begeleiden ze hem of haar in het project waar hij of zij mee bezig is. Bovendien willen ze hun investeringen diversifiëren, onder andere door te beleggen in meer traditionele activiteiten zoals deze.” Dat klinkt alvast als een mooie eer van de pioniers van de nieuwe digitale economie aan de fysieke kleinhandel.
Stadsklant versus plattelandsklant
Wat er zo verschillend is aan dit Brusselse project? “Laat ons het eerst hebben over de gemeenschappelijke kenmerken van de Reyers- en de Merbraine-winkel: in beide gevallen zijn we van nul vertrokken. We zijn een nieuwe speler in deze omgeving. Het belangrijkste verschil is dat ik heel wat ervaring heb opgedaan tijdens dat eerste project. Verder zijn we er ook in geslaagd om een deel van het personeel uit Merbraine te overtuigen hier aan de slag te gaan, zodat we niet met een volledig nieuw team moesten beginnen. Het was een fameus voordeel dat we met goed opgeleid personeel konden werken, dat dus ook mijn standaarden op het gebied van uitbating en dienstverlening goed kende. Ik hecht veel belang aan onthaal, iedere klant verdient een goeiedag. Dat ging van de eerste dag vlot hier, ik heb daar geen zes maanden aan moeten werken zoals in mijn eerste winkel.”
Een totaal verschillende omgeving
“In Brussel nemen de mensen niet zo gemakkelijk de auto als in meer rurale zones, waar je je sowieso moet verplaatsen om je aankopen te doen en het niet veel uitmaakt of je nu 6 of 8 minuten moet rijden om je favoriete supermarkt te bereiken. In een stedelijke context is dat anders, daar vormt nabijheid een belangrijk criterium. De eerste weken zijn alvast bemoedigend. We zijn niet verrast dat het ’s middags druk is, want er zijn hier heel veel kantoorgebouwen in de buurt. We brengen dan ook een homemade on-the-go-aanbod in een kort circuit vlak bij de ingang. Maar ook in het weekend draaien we goed, en hebben we al snel de kaap van de 1000 kassatickets gerond. De lokale bevolking komt geregeld over de vloer, en aangezien we alles doen om deze niet te ontmoedigen genieten we van mond-tot-mondreclame.”
De grand tour
Op 23 januari opende de AD Delhaize Reyers zijn deuren. Renaud Caeymaex had maar weinig tijd tot zijn beschikking, omdat niets kon gebeuren voor de 20 dagen na het neerleggen van het befaamde PID (Precontractueel informatiedocument). Zo kon de werf pas eind augustus van start gaan in een vroegere Citroëngarage, naast een Lidl van de laatste generatie. Die buur vindt Renaud Caeymaex haast een troef, omdat het aanbod van beide winkels zo complementair is.
De ondernemer was meteen overtuigd van het potentieel van het project. “Ik maak graag van de gelegenheid gebruik om Alain Janssens, het hoofd van de afdeling expansie die het met zijn gebruikelijke flair gevonden en onderhandeld heeft, te bedanken. Het is uiteraard een heel grote winkel, en er waren van in het begin verschillende hypotheses. Zo was er onder andere sprake van om de winkel in eerste instantie slechts op een deel van de oppervlakte te openen, en pas te vergroten als hij op kruissnelheid kwam. Ik was zelf geen voorstander van dat idee. Ik wou dat het publiek meteen zag wat voor een comfort en dienstverlening deze winkel voor hen met zich meebracht. Hij moest het verschil maken en voor zichzelf spreken. Ik geloof in deze grote winkel onder de vorm die ik hem, een beetje instinctmatig, gegeven heb. Hoe wil je immers dat het cliënteel erin gelooft als je dat zelf niet voor de volle 100% doet?”
Hoe dit allemaal op vier maanden tijd tot stand is gekomen, kan alleen maar een mirakel worden genoemd. Wie aan de constructie ervan deelnam werd verenigd op een roll-uppaneel op de verdieping, een beetje zoals bij de generiek van een film.
Volg de gids
Welkom in de AD Delhaize Reyers. Of de klant nu van de straat komt of van de grote ondergrondse parking: hij komt terecht in een licht en majestueus atrium. Rond de hoger gelegen mezzanine zijn de bureaus gevestigd. Renaud Caeymaex heeft een decoratieve belichting aangelegd met eenvoudige tl-buizen. Je waant je er haast in een museum voor hedendaagse kunst. “Ik zou de mezzanine makkelijk hebben kunnen afsluiten met een vals plafond. Dat was goedkoper geweest. Het atrium is echter het gezicht van de winkel en zorgt voor beleving.”
Homemade in de kijker
In de beenhouwerijafdeling zien we wat er allemaal kan in de winkel. In die slagerij, uitgebaat in samenwerking met Dufrais, merken we meteen de expertise die Renaud Caeymaex op dit gebied heeft verworven tijdens zijn werk in de Delhaize-centrale. Net als in Merbraine zien we producten van lokale producenten, zoals het rundvlees van plaatselijke kwekers uit onder andere Braine-le-Comte en Ciney.
Meer dan zomaar een vleesafdeling is het beenhouwerij-atelier echter een volledige eenheid die het cliënteel op een ruim homemade-assortiment trakteert. Er wordt versneden, gekookt, gestockeerd, en er zijn twee koelkamers voorzien om de bereiding en bewaring van alles wat er plaatse wordt klaargemaakt in optimale omstandigheden te laten verlopen: in de eerste worden de bereidingen die uit de oven of van het fornuis komen snel afgekoeld tot een temperatuur van 15 graden, in de andere worden ze bewaard op een temperatuur van -2 graden.
Een andere benijdenswaardige luxe is wat Renaud Caeymaex zijn ‘carwash’ noemt: een lokaal dat volledig gewijd is aan het schoonmaken van het materiaal.
Out of home
De winkel heeft een mooi aanbod on-the-gomaaltijden, zoals sushi en een brede waaier aan salades die ter plaatse worden samengesteld. Bij elk van die productgroepen hoort - nog maar eens - een specifiek atelier waar de bereidingen gemaakt worden.
Ambachten in de kijker
De winkel wil ook producten van lokale ambachtslui brengen, zoals de op steen gebakken broden van de Moulin d’André. Er is zelfs de ambachtelijke bloem van diezelfde molenaar te vinden, waar wie graag thuis zijn brood bakt heel tevreden mee zal zijn. Er werden daarnaast ook andere partnerships aangeknoopt, zoals met de koffiebranderij Van Hove.
Een Delhaize, ja, maar dan met een eigen insteek
Alles in deze grote winkel staat ten dienste van het comfort. Toch past deze hedendaagse zaak helemaal in de Delhaize-spirit en draagt ze het erfgoed van het merk hoog in het vaandel. Overal zien we producten, foto’s van vroegere winkels en vintage reclameborden, die afkomstig zijn uit de archieven van de keten. De decoratie is tot in de puntjes verzorgd, met elegante en huiselijke houten wanden. Renaud Caeymaex wou geen al te strikte uiting van het commerciële concept van de keten. In plaats van muren van rode baksteen zien we lichte wanden, de koeltogen die elders wit zijn kregen hier een zwarte uitvoering. Het resultaat is alvast heel geslaagd, daar lijkt ook de directie van de keten van overtuigd. Nu nog steeds meer klanten over de vloer krijgen: plaats genoeg!