- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn brengt zijn online winkel AH.nl naar België. Vanaf begin 2015 kunnen consumenten online boodschappen bestellen en die thuis laten leveren via AH.be. Dat kondigde moederconcern Ahold aan tijdens een event rond haar online strategie in Utrecht.
Ahold heeft ambitieuze plannen voor haar online kanalen. Tegen 2017 wil het bedrijf 2,5 miljard euro omzet halen uit de online verkoop. Ter vergelijking: dit jaar zal de online omzet naar verwachting afklokken op 1,4 miljard, een cijfer dat gerealiseerd wordt door bol.com, het Amerikaanse Peapody en AH.nl. In lijn met de ambities van Ahold komt die laatste begin 2015 ook naar ons land.
“Om ons winkelnetwerk in Vlaanderen te versterken gaan we in 2015 met online boodschappen starten”, klonk het tijdens het Ahold Online Strategy Event in Utrecht. Belgische klanten zullen online boodschappen kunnen doen via AH.be. Hun aankopen kunnen, net zoals in Nederland, worden thuisbezorgd of bij een AH Pick-up Point afgehaald worden.
Hoeveel Albert Heijn zal aanrekenen voor de thuisbezorging is nog niet duidelijk. In Nederland variëren de servicekosten tussen 3,95 en 12,95 euro, afhankelijk van het bezorgmoment en het minimale orderbedrag is er 70 euro.
Concurrentie
Bij de Belgische concurrenten variëren de prijzen voor thuisbezorging. Solucious (de thuisleverdienst van Colruyt) rekent tussen de 8 en de 15 euro aan, afhankelijk van de factuur. Ook bij Delhaize (Caddy Home) bepaalt de factuur de leveringskosten, die schommelen tussen 5 en 9 euro voor boodschappen onder de 300 euro (die worden gratis bezorgd). Carrefour en Cora werken dan meer samen met bpost (Combo), en rekenen 9,95 euro aan voor de thuislevering. Voorlopig worden die diensten echter nog weinig gebruikt, ook op internationaal vlak. In Nederland en de VS doet op dit moment slechts 1% van de Ahold-klanten zijn boodschappen online. Tegen 2020 wil het retailconcern dat cijfer opkrikken naar 5%.
My BonusNaast AH.be, lanceert Albert Heijn volgend jaar ook My Bonus omni-channel in Vlaanderen, waarmee het klanten gepersonaliseerde promoties gaat aanbieden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?