- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De fusie tussen Ahold en Delhaize zou voor het einde van de maand afgerond moeten zijn. De retailers wachten enkel nog de goedkeuring van de Amerikaanse autoriteiten af.
Iets meer dan een jaar geleden maakten de Nederlandse retailgroep Ahold (Albert Heijn, bol.com) en haar Belgische sectorgenoot Delhaize Group bekend dat ze wouden fuseren. Beide bedrijven hielden altijd vol dat ze “medio 2016” de fusie wouden afronden. Ondertussen hebben ze er ook zelf een deadline op geplakt. Delhaize maakt vandaag bekend dat de twee partijen de fusie voor het einde van de maand willen voltooien.
Die deadline is er niet zomaar. Volgens de Nederlandse wetgeving moet de fusie immers zes maanden na de speciale aandeelhoudersvergadering afgerond zijn, zo niet moet Ahold een nieuwe vergadering bijeenroepen. Om die vertraging te vermijden moet de bedrijfscombinatie voor 1 augustus rond zijn.
De fusie is wel nog afhankelijk van de goedkeuring door de Federal Trade Commission, de concurrentiewaakhond van de Verenigde Staten. Dat is de laatste wettelijk vereiste goedkeuring om de fusie af te ronden. De goedkeuring van de Belgische Mededingingsautoriteit kregen Ahold en Delhaize al in maart, maar ze moesten daarvoor wel enkele winkels afstoten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?