- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het Nederlandse warenhuisconcern Ahold, bekend van de Albert Heijn, stelt een hoger dividend en kondigt een aandeleninkoop van 500 miljoen euro aan. Het bedrijf kende in 2012 een omzetgroei, maar een lager nettoresultaat.
Ahold boekte het afgelopen jaar een omzet van 32,8 miljard euro, goed voor een groei van 8,5%, doordat het bedrijf marktaandeel kon winnen in Nederland en de VS. In andere landen, waaronder Duitsland en België, breidt Ahold uit. Ook de onlineverkoop in Nederland, België en de VS kent een sterke groei.
Vertrouwend op zijn sterke liquiditeit stelt Ahold een dividend van 44 cent per aandeel, een verhoging van 10%. Ook komt er een aandeleninkoopprogramma van 500 miljoen euro.
Toch komt het nettoresultaat van het warenhuisconcern uit op 827 miljard euro, bijna een vijfde minder dan de 1071 miljard van 2011. Dat komt vooral door extra pensioenlasten en de afschrijving op ontwikkelingskosten voor IT in de VS.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?