Albert Heijn heeft een symbolische mijlpaal bereikt: in 2021 boekte de retailer voor het eerst meer dan 1 miljard euro omzet. Dat maakte het bedrijf bekend tijdens de voorstelling van zijn jaarcijfers. 

In 2021 voegde Albert Heijn 76 winkels toe aan zijn netwerk in Nederland en België en overschreed daarmee de grens van 1.100 winkels. De Nederlandse retailer heeft nu een marktaandeel van 35,9% in Nederland, een stijging van 0,9% ten opzichte van 2020, wat een record is voor de retailer.

Een speler waar iedereen naar kijkt

Met vier openingen in het afgelopen jaar is het netwerk van Albert Heijn in Vlaanderen gegroeid tot 65 verkooppunten. Samen waren zij goed voor een omzet van meer dan één miljard euro. "Het jaar ervoor behaalde Albert Heijn, met minder winkels, nog een omzet van ongeveer 800 miljoen euro. De resultaten van 2021 moeten gezien worden in de context van de recente winkelopeningen, met name de eerste Albert Heijn XL in Mechelen eind oktober", legt Silvie Vanhout, managing partner bij Gondola Academy, uit. “Vier extra openingen in één jaar mogen misschien niet veel lijken, maar het is al heel wat, gezien de mate waarin 2021 door de gezondheidscrisis werd getroffen.”

Feit blijft dat Albert Heijn, ondanks een symbolische mijlpaal na tien jaar aanwezigheid in België, een challenger blijft in ons land. “Al belet dat alle retailers die in Vlaanderen actief zijn niet om hem in de gaten te houden”, benadrukt Silvie Vanhout. Vooral Colruyt zou alles wat Albert Heijn doet goed in de gaten houden. Het gerucht gaat dat de komst van Albert Heijn de belangrijkste reden was waarom Colruyt besloot zijn strategie van lokale prijsaanpassing te herzien en deze naar een regionaal niveau te verschuiven. Waalse en Brusselse retailers kunnen het daarentegen rustiger aan doen, want Albert Heijn heeft momenteel geen plannen om zich in het zuiden van het land te vestigen... 

Uitbreiding van het nieuwe winkelconcept

“We hebben een uitzonderlijk jaar achter de rug waarin, net als in 2020, onze prioriteit lag bij veilig winkelen en werken. Gelukkig was er ook ruimte voor mooie ontwikkelingen en groei”, verklaart Marit van Egmond, algemeen directeur bij Albert Heijn. “In 2022 gaan we door op de ingeslagen weg. We blijven wekelijks winkels verbouwen naar het nieuwste winkelconcept waarvan we zien dat het heel goed aanslaat bij klanten. De lancering van Mijn Albert Heijn Premium waarmee klanten kunnen kiezen voor nog meer voordeel zoals 10% korting op het biologisch assortiment, smaakt naar meer. En het succes van onze Prijsfavorieten - goedkope topproducten - krijgt ook een vervolg. Daarnaast hebben we veelbelovende plannen die boodschappen doen en koken nog makkelijker en lekkerder maken voor onze klanten.” Albert Heijn liet ook weten dat het voor het 5de jaar op rij in de Sustainable Brand Index door consumenten werd verkozen tot de meest duurzame supermarktketen van Nederland.