iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Albert Heijn en Colruyt zijn de goedkoopste grootdistributieketens in open market in ons land. Dat blijkt uit een prijsvergelijking van A-merken bij verschillende retailers in ons land. Die werd gemaakt door analysebedrijf Daltix, dat ook naging hoeveel de prijzen van private labels en A-merken gestegen zijn in vergelijking met vorig jaar.
Het bedrijf houdt alle online prijzen van supermarkten bij en vergelijkt ze. Wat blijkt: ze liggen bij sommige ketens aanzienlijk uit elkaar. “Om de kosten voor de consument te vergelijken, analyseerde Daltix de prijs van een winkelkar met zo’n 429 producten die bij elke supermarktketen te vinden zijn”, vertelt Bob van der Vleuten, head of product delivery bij Daltix. “Het gaat dan om A-merken, want private labels zijn afhankelijk van de retailer en dus te verschillend om met elkaar te vergelijken. Aldi en Lidl werden daarom van het onderzoek uitgesloten.”
Van de bestudeerde ketens in open market waren de goedkoopste winkelkarren die van Albert Heijn (1.392,99 euro) en Colruyt in Vlaanderen (1.359,795 euro), waarbij ze met respectievelijk 12,97% en 15,04% onder het gemiddelde liggen. Carrefour Supermarkten en Carrefour Hypermarkten zijn respectievelijk 4,39% en 3,06% duurder dan het gemiddelde. Daartussen bevindt zich Delhaize, met een winkelkar van 1.651,37 euro, ofwel 3,18% meer vergeleken met het gemiddelde. Het verschil tussen de duurste en de goedkoopste retailer bedraagt dus 40%. Daarbij mag niet vergeten worden dat de door Daltix vermelde duurste winkelwagen bij Carrefour Express hoort: 2.001,57 euro, wat het met 25,06% boven het gemiddelde plaatst. Niet verbazend: men mag niet verwachten dat een buurtwinkelformaat, dat aan andere beperkingen onderworpen is en aan andere noden moet voldoen dan supermarkten, met die laatste zou concurreren over verkoopprijzen.
Daarnaast geeft de analyse nog weer hoe de prijs van A-merken en private labels zich ten opzichte van vorig jaar verhouden tussen de supermarktketens. Het Duitse Aldi zag de sterkste gemiddelde prijsstijging, met 18,08% vergeleken met maart 2022, gevolgd door landgenoot Lidl (+16,33%), Albert Heijn (+12,99%) en Carrefour (+11,86%). De ketens met de kleinste prijsstijgingen waren Colruyt (+7,65%) en Delhaize (+6,95%).
Dat de verschillen zo groot zijn, ligt aan het format van de ketens. Martijn Martens, research lead bij Gondola, legt uit: “De hele sector stond het afgelopen jaar sterk onder druk, waardoor winstmarges over de hele lijn zijn gekrompen. Bij A-merken was er nog ruimte om in de marge te snijden alvorens ze de kosten moesten doorvoeren naar de verkoopprijzen. De productieprijs van private labels zit veel dichter bij de verkoopprijs, waardoor die huismerken verplicht zijn om hun prijzen te doen stijgen. Vergeet ook niet dat verkopen tegen verlies verboden is in België.”
A-merken werden volgens Daltix in de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 3,69% duurder, huismerken 11,73%. Let wel: de meest recente cijfers van NielsenIQ - voor heel 2022 - waarover de redactie beschikt, stelden een gemiddelde prijsstijging van 8,6% vast voor private labels en van 5,4% voor A-merken. De werkwijze van NielsenIQ verschilt hier omdat ze gebaseerd is op fysiek verkochte producten, niet op de online prijzen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?