Albert Heijn
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Albert Heijn
Vanaf deze week vermeldt Albert Heijn op de verpakkingen van haar huismerkproducten geleidelijk de CO2-uitstoot die is gegenereerd tijdens de productie ervan.
Albert Heijn begint dinsdag met het vermelden van de CO2-uitstoot (of schattingen daarvan) op de verpakkingen van haar huismerkproducten (kip, varkensvlees, eieren, zalm en groenten) en op de recepten. De uitstoot wordt weergegeven in de vorm van een klein informatiewolkje met de hoeveelheid CO2 per kilogram product. De introductie van dit nieuwe initiatief zal geleidelijk worden ingevoerd, voegt het bedrijf eraan toe, zodat er de komende tijd steeds meer producten aan zullen worden toegevoegd. "Veel klanten willen hun uitstoot verminderen, maar missen vaak de duidelijke informatie die ze nodig hebben om de juiste keuze te maken", zegt AH in een persbericht. "Vanaf nu biedt Albert Heijn die duidelijkheid wel: dankzij informatie over CO2-uitstoot (...) kunnen klanten direct zien wat de impact van hun keuze is." Bij recepten zal een pictogram laten zien in welke categorie het recept valt qua uitstoot, van zeer laag tot zeer hoog. In de winkelapp zal het ook mogelijk zijn om recepten te filteren op CO2-uitstoot.
Op de lange termijn streeft Albert Heijn naar 45% minder CO2-uitstoot van boer tot bord in 2030 (ten opzichte van 2018) en netto nul uitstoot in 2050. "De keuzes die we elke dag maken als het gaat om eten en drinken hebben impact op mensen, dieren en het klimaat", aldus Marit van Egmond, CEO van de supermarktketen. "Daarom werken we samen met onze partners en leveranciers om deze impact te verbeteren, en daar ben ik erg trots op." De aankondiging van Albert Heijn komt op het moment dat de keten dinsdag ook haar duurzaamheidsverslag over 2023 presenteert. Onder de initiatieven die de Nederlandse retailer uitlicht, zijn een vermindering van 5,9 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal, de introductie van een nieuw assortiment plantaardige producten genaamd AH Terra en de focus van de retailer op de verkoop van gezondere huismerkproducten met een A of B Nutri-Score. Voor 2024 heeft AH, naast het aangeven van de CO2-uitstoot van haar producten, al nieuwe hamburgers geïntroduceerd met een lagere CO2-voetafdruk en zet zij zich in voor het verduurzamen van haar huismerkproducten in het assortiment voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?