- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Albert Heijn ziet de agressie tegenover winkelpersoneel in Nederland toenemen en grijpt in. De supermarktketen verwijdert onder meer de naamplaatjes van medewerkers, om zo overlast tegen te gaan. In België is er ook een verruwing merkbaar, maar verandert er voorlopig niets.
Albert Heijn krijgt jaarlijks meer dan duizend meldingen van personeel dat wordt uitgescholden, bespuugd of geslagen. Het is haast normaal geworden dat ze dagelijks verwensingen naar hun hoofd geslingerd krijgen, zegt directeur winkels Sonja Boelhouwer in AD. “Ook bij ons zien we een verruwing in de omgang met ons personeel”, zegt woordvoerder Albert Heijn België Ann Maes. “Al is het probleem in België wel een stuk kleiner dan in Nederland, merken we aan de cijfers die we bijhouden. Ik kan ze niet uit het hoofd meegeven, omdat ze over verschillende systemen verspreid zitten, maar het gaat niet alleen om het aantal incidenten. Uit gesprekken met medewerkers blijkt dat het er soms minder vriendelijk aan toe gaat. Wij staan daar niet alleen in: het is een fenomeen dat zich in de hele samenleving voordoet. Wij trainen onze medewerkers ook om daar goed mee om te gaan.”
In ons land volgt Albert Heijn de evolutie op de voet, zonder voorlopig in te grijpen, maar in Nederland verscherpt de keten wel de huisregels. Omdat de maat vol is, verscherpt ze de huisregels. Binnenkort verdwijnen de naamplaatjes in Nederland op de shirts van winkelmedewerkers, wegens te onveilig. Meer dan twee op de drie werknemers voelden zich er niet goed meer bij, na incidenten waarbij personeelsleden via sociale media werden benaderd en bij naam werden bedreigd. In plaats van de naam komt op de badge ‘Wij zijn team Albert Heijn’ te staan. Klanten mogen ook niet meer filmen in winkels.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?