- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Nederlandse retailer Albert Heijn gaat de Belgische gedragscode voor het Ketenoverleg van de Belgische agrovoedingsketen tekenen. Dat meldt de keten in een persbericht.
De beslissing komt er nadat topman van AH België Corné Mulders vorige week een gesprek had met Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) over het prijzenbeleid van Albert Heijn. Nadat bekend raakte dat de komst van een AH een enorme impact heeft op de prijzen bij de concurrentie, geraakten de land- en tuinbouwers immers ongerust. Ze vreesden dat de prijzendruk op hen nog verhoogd zou worden, en verweten AH dat het in het buitenland inkocht en de gedragscode voor retailers niet wou ondertekenen.
Na zijn gesprek liet Mulders echter weten bereid te zijn de gedragscode te bekijken. Ondertussen werd die ook effectief getekend. “Albert Heijn heeft als uitgangspunt dat iedereen die waarde toevoegt in de keten er een goede boterham aan moet kunnen verdienen. Daarom dat Albert Heijn de Belgische gedragscode graag ondertekent”, klinkt het in een persmededeling. Daardoor treedt AH België meteen ook toe tot het ketenoverleg in ons land.
AH wil ook de boeren geruststellen. “Albert Heijn gaat de werkt op een duurzame manier samen met boeren en telers in zowel Nederland als België. Het overgrote deel van ons fruit en groenten kopen wij in via contractteelt en seizoenafspraken. Zo wordt aan boeren en telers zekerheid geboden vanwege de vaste afspraken die op voorhand gemaakt worden over prijs en benodigde volumes.“
Deze week opende Albert Heijn zijn twintigste Belgische winkel in het centrum van Gent.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?