Albert Heijn
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Albert Heijn
Albert Heijn gaat in verschillende winkels een besturingsmodel testen met minder managers op de winkelvloer. Daarbij moet één supermarktmanager twee winkels aansturen.
Albert Heijn zoekt een manier om zijn winkels op een andere manier te besturen. Nadat het vorig jaar al een nieuw organisatiemodel invoerde, zoekt het nu een alternatief. “We gaan in circa 10 kleinere winkels het combineren van de rol van manager vers en manager service en met één supermarktmanager die twee winkels aanstuurt testen”, zegt AH-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh aan Distrifood. “We werken nu ruim een jaar volgens het nieuwe besturingsmodel. We evalueren regelmatig: wat gaat goed, wat kan beter en hoe blijven we flexibel en wendbaar? Op basis van de resultaten kijken we of deze aanpassing voor meer winkels kansrijk is.” Afhankelijk van de resultaten is het mogelijk dat de supermarktketen het model uitrolt naar meer vestigingen.:
In april vorig jaar voerde de Nederlandse supermarktketen een nieuw organisatiemodel in, waarbij de managers vers, service en operatie aan de supermarktmanager rapporteren. De manager vers is verantwoordelijk voor de versafdeling – van groente en fruit tot brood. Hij of zij zorgt voor de beste kwaliteit en een mooie presentatie van alle versproducten in de winkel. De manager operatie stuurt de winkelprocessen aan, bijvoorbeeld het vullen van de schappen. De manager service heeft een belangrijke rol bij het zelfscanplein. Hij of zij is daar het eerste aanspreekpunt voor klanten en helpt hen op weg bij digitale vernieuwingen zoals koopzegels. Alle managers vallen onder de supermarktmanager en sturen daar elk hun team aan. Albert Heijn bekijkt nu hoe die hiërarchische structuur kan afgeslankt worden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?