- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Albert Heijn start met AH Verpakkingsvrij, waarmee klanten herbruikbare potten of zakken kunnen vullen met pasta, thee, noten, muesli en andere producten.
Het assortiment van AH Verpakkingsvrij bestaat uit 70 producten, van ontbijtgranen en broodbeleg tot ingrediënten voor het avondeten zoals pasta en rijst. 55 producten zijn biologisch, waaronder een aantal bijzondere producten zoal als Fonio, een Afrikaanse graansoort, en biologische koffiebonen. Albert Heijn XL in Rotterdam krijgt de primeur van het nieuwe concept. Daarna kunnen klanten ook verpakkingsvrij boodschappen doen bij de XL op het Gelderlandplein in Amsterdam en de XL in Leidschendam, gevolgd door nog eens vijftig winkels het komend jaar. Albert Heijn werkt voor de introductie samen met SUPZero, een organisatie die bedrijven begeleidt bij de overgang naar afvalvrije concepten. Het is niet duidelijk of het concept ook in ons land zal ingevoerd worden.
Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: “Samen beter eten bereikbaar maken voor iedereen, dat is waar we met Albert Heijn voor staan. We stimuleren een gezonde levensstijl en willen de aarde beter achterlaten. Dat laatste doen we bijvoorbeeld door continu te kijken of we minder verpakkingsmateriaal kunnen gebruiken. Het mooie van dit concept is dat klanten producten gewoon in een eigen, herbruikbare verpakking kunnen meenemen. Ook kun je precies de hoeveelheid pakken die je nodig hebt. Zo zorgen we samen voor minder afval en minder verspilling.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?