Aldi Nord, de groep waartoe ook Aldi België behoort, wil in de komende 5 jaar verder blijven groeien door in te zetten op een agressieve expansiestrategie. Daarnaast blijkt de nieuwe internationale aanpak zijn vruchten af te werpen, met nieuwe prijsverlagingen in het vooruitzicht. Zo liet het bedrijf weten tijdens een internationale persbijeenkomst.

Aldi wil zijn groei verderzetten en rekent daarvoor op een agressieve expansiestrategie. “We willen geen nieuwe markten aanboren, maar wel ons marktaandeel significant uitbreiden dankzij een agressieve expansiestrategie", licht Florian Scholbeck, managing director group communications & public affairs Aldi Nord, toe tijdens een internationale persbijeenkomst. Hoeveel nieuwe winkels er precies zullen volgen is niet duidelijk. “In Duitsland en België zien we daarentegen dat we al een groot marktaandeel hebben verworven en dat het iets moeilijker is om nog uit te breiden aangezien we overal al goed vertegenwoordigd zijn en het hele concurrentiële markten zijn." Waar de groep dan wel nog expansiemogelijkheden ziet in ons land? "Dat zal vooral in centrumsteden zijn", vult Jason Sevestre, woordvoerder voor Aldi België, aan. "Dat kan enerzijds gaan om compacte winkels, vooral in de Brusselse omgeving, maar even goed om bijvoorbeeld een tweede winkel in een stad waar we al aanwezig zijn of door te verhuizen naar een pand dat meer mogelijkheden biedt.” Voor dit jaar staan er nog enkele winkelopeningen op de planning, bevestigt de woordvoerder. “Op 16 oktober openen we een nieuwe winkel in Eigenbrakel van 1050 m2 met 98 appartementen. Dat was nog een van onze weinige blinde vlekken”, vervolgt Jason Sevestre. “Daarnaast hebben we eind november in Oudergem nog een winkeluitbreiding (op dezelfde locatie voorzien), net als een volledige vernieuwing van de Luxemburgse winkel Bascharage, die wordt volledig afgebroken en mee opgebouwd. Tot slot staan er op 4 december nog een verhuis in Diest, en een winkeluitbreiding in Waremme op de planning, gevolg door een winkeluitbreiding in Middelkerke tegen 14 december."

Vernieuwde strategie werpt vruchten af

Daarnaast liet Aldi Nord tijdens de persbijeenkomst weten dat zijn vernieuwde strategie zijn vruchten begint af te werpen. Daarbij focust het op de centralisering van het bedrijf door onder meer 50% van de producten internationaal en 50% van de producten nationaal aan te kopen en zijn assortiment te internationaliseren, waardoor het in de toekomst nog slechts 150 huismerken zal aanbieden in plaats van 600 vroeger – in België wordt het aantal verlaagd van 160 naar 55 (32 huismerken zijn al aangepakt, 12 staan nog op de planning en 7 worden behouden waaronder Fou D’o en Rocheval, n.v.d.r.). Volgens Alexander Lauer, verantwoordelijk voor de inkoopafdeling van Aldi Nord, zorgde de harmonisering van het assortiment en de meer gecentraliseerde aanpak dit jaar voor een efficiëntiewinst die opliep tot 3 digit miljoen euro. “Dat geldt kan dan weer gebruikt worden om te investeren in nog meer prijsverlagingen”, vervolgt Alexander Lauer. “Tussen januari en augustus dit jaar hebben we trouwens al de prijs van meer dan 500 producten verlaagd dankzij onze meer efficiënte aanpak. Dus de internationalisering van ons assortiment loont zeker.”

Een goed voorbeeld van een categorie waar er dankzij de vernieuwde aanpak meer efficiëntie en dus ook meer winst is geboekt, is koffie. “Vroeger hadden we meerdere koffiehuismerken, waaronder Moreno en Markus Kaffee. Die hebben we samengebracht en omgedoopt tot het merk ‘Barissimo’, dat meer aantrekkelijk is en dat meteen duidelijk maakt dat het over koffie gaat”, legt Felix Regehr, managing director voor Markus Kaffee, uit. “We hebben ook het aantal producten (-50%) en het aantal blends (40%) teruggebracht van respectievelijk 94 en 25 stuks tot 47 en 15 stuks, waardoor we onze productiekosten konden verminderen en de efficiëntie konden verhogen. Bovendien kunnen we nu 9% meer producten in de winkelrekken aanbieden omdat sommige producten die voorheen enkel in bepaalde landen aanwezig waren, nu bijvoorbeeld ook in België worden aangeboden aangezien de productinformatie ook in het Nederlands op de verpakking staat. En dat levert ons een belangrijke winst op.”