- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Slaat Aldi dezelfde weg in als zijn concurrent Lidl? De Duitse retailer bevestigt dat het 5,2 miljard euro wil investeren in de modernisering van zijn commercieel park in Europa. Daarbij uiteraard Duitsland, maar ook Denemarken, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Polen, Portugal én België. Op het programma: meer verse producten en meer duidelijkheid voor de consument.
In Duitsland test Aldi Nord al enkele maanden een gloednieuw winkelconcept waarbij het ook het gedrag van haar cliënteel analyseert. “We hebben een ultramoderne supermarkt ontwikkeld, die tegelijk het DNA van Aldi bewaart”, zegt Thorsten Kinzel, directeur aankopen en verantwoordelijke voor het project ANIKo (Aldi Nord Instore Konzept). Aldi Nord zegt dat hij bij de ontwikkeling van het concept zijn oor te luister legde bij haar klanten. “De klanten zijn steeds veeleisender tegenover discounters. Naast de prijs en de kwaliteit zijn ze ook steeds meer aangetrokken door verse producten. Met al die gegevens hebben we rekening gehouden mij het opzetten van dit project”, aldus Aldi Nord.
Terwijl de herinrichting van zijn commercieel park in Europa pas voorzien is voor de herfst opende een eerste prototype in april al in het Duitse Herten. “De klanten zijn positief tegenover de veranderingen die er te vinden zijn, zeker als het gaat over het grotere aanbod van groenten, fruit, vlees en vis”, verduidelijkt de discounter. Naast het uitgebreidere aanbod aan verse producten stelt Aldi Nord ook bioproducten, verse patisserie en nieuwe convenienceproducten voor.
Naast de aanpassing van het gamma benadrukt Thorsten Kinzel dat het winkelparkoers voor de klant veel duidelijker is. “In Herten is alles heel duidelijk aangeduid, je vindt heel makkelijk wat je nodig hebt. De winkel baadt in licht en is heel gezellig.” Door het succes van de winkel heeft Aldi Nord besloten om het concept in al zijn winkels uit te voeren.
Hoewel Aldi zegt dat het met de winkel de normen voor discounters herdefinieert, roept het nieuwe concept duidelijk echo’s op van wat grote concurrent Lidl al enkele jaren geleden doorvoerde.
Aldi Nord laat verstaan dat het tot dertig winkels per week zal omturnen. Een hoog ritme, al moet daar aan toegevoegd dat de discounter alleen al in Duitsland niet minder dan 2.300 filialen telt. De vernieuwing zal daardoor enkele jaren in beslag nemen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?