- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Chinese webwinkel Alibaba blijft groeien. In het afgelopen kwartaal boekte de e-commercereus maar liefst 60% meer omzet dan een jaar eerder. Ook buiten China groeit het bedrijf steeds harder.
Alibaba boekte in het afgelopen kwartaal (tussen april en juni 2016) een totale omzet van 32,15 miljard yuan (4,3 miljard euro), een cijfer dat 59% hoger ligt dan vorig jaar.
Alibaba haalt het gros van haar omzet nog altijd uit e-commerceactiviteiten in China. Die is goed voor 73% van de groepsomzet, en steeg ook in de drie maanden tot 30 juni met bijna 50%. De Alibaba Group slaagt er echter ook in om internationaal te groeien. Zo groeiden de inkomsten uit internationale retailactiviteiten met 123%. Al staan ze nog altijd maar in voor 4% van de totale omzet, terwijl oprichter en CEO Jack Ma wil dat het bedrijf de komende 10 jaar minder afhankelijk wordt van de thuismarkt.
Het groeicijfer van dit kwartaal heeft overigens vooral te maken met de aankoop van Lazada, een e-commercebedrijf in Singapore. Mogelijk zal Alibaba dus nog dergelijke acquisities doen op embryonale markten, waar het sterk kan groeien en er geen concurrenten van het kaliber Amazon aanwezig zijn.
Net als Zalando eerder deze week duidelijk maakte, willen webshops hun klanten steeds meer richting hun mobiele apps duwen. Zo kunnen ze altijd en overal aankopen doen. Ook Alibaba mikt op meer mobiel, gezien het bedrijf trots verkondigt dat het voor het eerst een hogere conversie had van mobiele gebruikers dan niet-mobiele gebruikers. “Een mijlpaal”, klinkt het. De omzet uit mobiele aankopen steeg met 119% tot 17,5 miljard yuan (2,4 miljard euro).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?