- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het Europese voedingsbedrijf Alpro gaat fors investeren. De fabrikant van plantaardige drinks en voedingsproducten ziet zijn markt groeien en kondigt een nieuwe investering van 115 miljoen aan, waarvan 80 miljoen in België. Er worden ook 160 nieuwe banen gecreëerd, waarvan het grootste deel in ons land. Ten slotte laat het weten dat het als lid van het WWF Climate Savers Programme, zichzelf strenge doelstellingen oplegt om zijn CO2-uitstoot tegen 2020 zwaar te gaan beperken.
Na een forse investering in 2015 van 80 miljoen euro, doet Alpro daar in 2016 nog eens 115 miljoen bovenop, waarvan 80 miljoen in ons land. “Wij investeren onder meer in nieuwe productielijnen, nieuwe verpakkingslijnen, in de opbouw van een volledig geautomatiseerde magazijn en in andere logistieke verbeteringen. Hierdoor zal de totale productiecapaciteit met 25% stijgen”, aldus Bernard Deryckere, CEO van Alpro.
Ook het personeelsbestand van de marktleider in plantaardige alternatieven neemt toe. In 2016 worden er nog eens 160 werknemers aangeworven waarvan 130 in België. De nieuwe medewerkers zullen voornamelijk worden tewerkgesteld in de productie, de verkoop en de marketing. In totaal zullen de verschillende vestigingen van Alpro tegen eind 2016 in totaal 1270 personeelsleden tellen.
Bernard Deryckere legt uit dat het bedrijf ook een meerwaarde voor de samenleving wil betekenen. Daarom legt het zijn doelstellingen voor CO2-vermindering op wetenschappelijke basis vast. De doelstellingen werden ontwikkeld en goedgekeurd door het WWF in hun Climate Savers Programma. De verlaging van de CO2-uitstoot moet tussen 2010 en 2020 met 26% afnemen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?