Amazon is met 70,1 miljard dollar met ruime voorsprong de grootste e-retailer ter wereld. Apple is de nummer 2 met 20,6 miljard en de Chinees JD.com nummer 3 met 17,7 miljard. De grootste Europese ‘pure player’ is Zalando, op een 17e plaats. In de Top 50 komt geen enkele Belgisch bedrijf voor, maar wel een Nederlandse groep: Ahold (de concern achter bol.com) op de 38e plek met ‘slechts’ 1,7 miljard.

Dat staat in het jaarlijks Global Powers of Retailing-rapport van Deloitte. Een deel van dat rapport wordt gewijd aan de e-commerce en aan de Top 50 van de e-retailers. Daarin wordt een rangschikking gemaakt op basis van de omzet in dollars over 2014, het laatste jaar waarvoor complete gegevens beschikbaar zijn. In die lijst worden zowel de ‘pure players’ gerangschikt (bedrijven die 100% van hun omzet via de webhandel halen) als retailers die een deel van hun omzet via de onlineverkoop halen). Marktplaatsen worden er niet in opgenomen, omdat zij hun omzet realiseren door commissie te heffen en hun verkoop niet rechtstreeks bij de consument doen.

In het ‘algemene’ rapport worden de 250 grootste retailers ter wereld opgelijst. Slechts drie daarvan zijn pure players: Amazon.com, JD.com en Vipshop(China). Volgens de onderzoekers van Deloitte wordt gemiddeld 7,6% van de omzet van de 140 retailers met een B2C e-commerce activiteit online gerealiseerd. Dat is heel wat meer dan de 6,5% in 2013. Maar als men de drie pure players eruit filtert, is hun gemiddelde ‘online’ omzet slechts 5,0%. De meeste retailers die geen online-activiteit hebben, zijn in de voeding en andere FMCG’s actief.

Hoewel e-commerce slechts een beperkt percentage van de totale omzet van de Top 250 vertegenwoordigt, blijkt dat deze activiteit goed was voor ruim 36% van hun omzetgroei. Ook hier een kanttekening: filtert men de drie pure players, dan is de gemiddelde omzetgroei ‘slechts’ 24,6%.

Alles bij elkaar groeide de online omzet van de 140 groepen met een e-commerce activiteit met 20,3%, terwijl de totale retail-omzet met slechts 3,5% groeide.

De Top 50 e-retailers

Deloitte stelde daarnaast een ‘e-50’ op, waarin de 50 grootste e-retailers wereldwijd worden opgenomen. Een grote meerderheid daarvan – 39 bedrijven’ zijn omnichannel retailers die zowel fysieke als online winkels uitbaten. Elf spelers verkopen enkel op het net. In die e-50 domineren de ondernemingen uit de Top 250 (38 bedrijven).

Retailers uit de Verenigde Staten overheersen in de Top 10 (met 5 bedrijven), ver boven China (2), Duitsland (1, Otto), het VK (1, Tesco) en Frankrijk (1, Casino). De grootste supermarkt in die lijst is Walmart (12,2 miljard online omzet, of 2,5% van de totale omzet). Ook opvallend is dat op zes uitzonderingen na, de e-50 -bedrijven allemaal uit de VS (26 bedrijven) en Europa (18) komen.

Het volledige rapport kunt u hier downloaden: 2016 Global Powers of Retailing (Deloitte)