- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Amazon Europe gooit een knuppel in het hoenderhok: het gaat groothandelaars buitenspel zetten en rechtstreeks kopen van leveranciers. Het lijkt een nieuwe vorm van disruptie die de e-commerce kan veranderen. Maar is het dat ook?
Cutting out the middle man. De tussenschakels weghalen. In zijn zoektocht om kosten te besparen, heeft Amazon Europe besloten om vanaf volgend jaar groothandelaars de wacht aan te zeggen en rechtstreeks van leveranciers aan te kopen. Groothandelaars kunnen actief blijven op het platform, maar dan alleen als third party-verkoper. Het is een beslissing die opzien baart en wellicht bij heel wat betrokkenen voor onrust zorgt. Amazon morrelt aan de bestaande verhoudingen en probeert een nieuw model uit. In die context gebruiken sommigen nogal makkelijk het woord ‘disruptie’, al gaat het Amazon uiteraard gewoon om het opdrijven van zijn rendabiliteit. Zoals alle technologiebedrijven moet het de tering naar de nerig zetten en kijken waar er nog kosten weg te snijden vallen. Vorige maand maakte het nog maar bekend dat het 18.000 mensen zou ontslaan, de grootste ontslagronde in de geschiedenis van het bedrijf. Dat is de harde realiteit.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?