Sinds kort werkt het Waals Agentschap voor de Promotie van Kwaliteitslandbouw Apaq-W nauwer samen met de supermarkten. “Dat initiatief maakt het mogelijk om lokale producten in de winkelrekken beter in de kijker te plaatsen”, vertelt algemeen directeur van Apaq-W, Philippe Mattart.

In het huidige, vrij gespannen economisch klimaat komt het initiatief van Apaq-W op het juiste moment. Het Waals Agentschap voor de Promotie van Kwaliteitslandbouw heeft de voorbije drie jaar een aanpak ontwikkeld die meer inzet op samenwerking, vooral tussen producenten en supermarktuitbaters. Die nieuwe benadering kwam tot stand met middelen uit het budget van het Herstelplan voor Wallonië, en loopt in samenwerking met het contactpunt ‘Interface Producteur-Distributeur’. Onlangs werden in die context enkele communicatiecampagnes uitgerold, bijvoorbeeld voor de actie #jecuisinelocal, die consumenten helpt om producenten in hun eigen omgeving te vinden, maar ook voor de actie #jecliquelocal (www.jecliquelocal.be), gericht op vakmensen. Dat initiatief krijgt concreet gestalte in een platform met een overzicht van lokale producenten, zodat winkeluitbaters, lokale overheden en ook restauranthouders hen rechtstreeks kunnen contacteren. “Dat platform is bedoeld om lokale producenten beter bekend te maken, om informatie te verstrekken en de uitwisseling te bevorderen. Wij willen fungeren als een soort draaischijf, vooral tussen producenten en supermarktuitbaters”, aldus Philippe Mattart, algemeen directeur van Apaq-W. 

Lokale producten beter zichtbaar in uw winkels

Dit beleid van samenwerking is vooral vernieuwend omdat het ook gekoppeld is aan actie op het terrein, in partnerschap met de supermarkten. Een medewerkster van Apaq-W is specifiek aangesteld als contactpersoon tussen producenten en winkeluitbaters. “Met deze samenwerkingsaanpak van Apaq-W willen we onder meer streekproducten beter zichtbaar maken in de winkels”, benadrukt Hélène Frippiat, die bij Apaq-W bevoegd is voor promotie bij supermarkten en hypermarkten en de distributie. “Dat gebeurt concreet door het plaatsen van wobblers, dat wil zeggen schapstoppers, die wijzen op het lokale aspect met de zin ‘Je suis un produit local’.” In de praktijk kan elke supermarktketen een beroep doen op Apaq-W voor deze dienst, die 100% gratis is. “Wij nemen regelmatig zelf contact op met winkels, maar zij kunnen ook bij ons aankloppen”, vervolgt Hélène Frippiat. “Wanneer de aanvraag is gebeurd, komt een merchandiser langs in de winkel om een lijst op te stellen van de producten die daar beschikbaar zijn. Producten gelden als streekproduct wanneer ze voor 100% lokaal geproduceerd zijn, als het gaat om landbouwproducten. Verwerkte producten komen ook in aanmerking als 70% van het product afkomstig is uit de lokale landbouw. Daarnaast worden er ook proeverijen georganiseerd in de winkel. We richten ons zowel tot winkeliers die al overtuigd zijn als tot uitbaters die de stap willen zetten naar een meer lokale economie.” 

Apaq-W
©

Apaq-W

Op bezoek bij producenten

Apaq-W biedt winkeluitbaters ook de mogelijkheid om op bezoek te gaan bij de producenten. “We willen uitbaters van supermarkten de kans bieden om de uitdagingen en problemen van de Waalse landbouwbedrijven beter te leren kennen en begrijpen, zowel in de vlees-, kaas- als tuinbouwsector”, vervolgt Hélène Frippiat. “Daarnaast organiseren wij twee keer per jaar bezoeken aan winkels voor de producenten. Daarmee willen we de landbouwers meer inzicht bieden in het traject dat een product doorloopt, van bij aankomst in de winkel tot het in de rekken terechtkomt. Zo kan de producent ook beter de uitdagingen en de realiteit van een supermarkt begrijpen, bijvoorbeeld qua productkeuze, de regels op het vlak van hygiëne, de koelketen of houdbaarheidsdata. Om op de hoogte te blijven van die bezoeken en nog veel meer informatie te krijgen over de markt, kunnen supermarktuitbaters zich net als de landbouwers ook inschrijven voor een nieuwsbrief.” 

Apaq-W
©

Apaq-W

Het ‘Observatoire de la consommation’ als informatie-instrument

Naast het ‘adresboekje’, het bevorderen van de zichtbaarheid in de winkels en de ontmoetingen met producenten wil Apaq-W de betrokken vakmensen ook informeren door middel van marktonderzoek. “Het Observatoire de la consommation bestaat al sinds eind 2021 en is een interne dienst van Apaq-W, die het hele jaar door cijfers over consumptietrends en specifieke analyses van het consumentengedrag moet leveren”, vertelt het hoofd van het Observatoire de la consommation, Julien Capozziello. “Wij analyseren bestaande cijfers, van GfK of andere statistische bronnen, en vullen die aan met materiaal uit nieuwe peilingen. De studies zijn gratis online te raadplegen op de website van het Observatorium (https://www.apaqw.be/fr/actualites-observatoire), en ook via jecliquelocal.be. Ze gaan in op de consumptie in elke afzonderlijke voedingscategorie of onderzoeken transversale thema’s. Deze tool biedt met name ondersteuning bij beslissingen op economisch vlak, door regelmatig informatie te verstrekken aan de sectoren binnen de Waalse landbouw en aan economische spelers in de ruime zin van het woord, en ook bij beleidsbeslissingen.” 

“Wij willen concreet impact hebben op de markt”

“De position paper die de nieuwe koers van Apaq-W uitstippelt, vertolkt de wil om de markt te stimuleren”, vertelt Philippe Mattart, algemeen directeur van Apaq-W.

Wat is de achtergrond van de nieuwe, meer op samenwerking gerichte aanpak van Apaq-W?
Net als de gewoonten van de consumenten veranderen ook de economische uitdagingen. Daarom moet elke organisatie zichzelf in vraag stellen. Ongeveer een jaar geleden, met de verkiezingen in het vooruitzicht, meenden wij dat Apaq-W op zoek moest naar een nieuwe aanpak om beter voorbereid te zijn op de uitdagingen van de toekomst. Daarom hebben we een position paper opgesteld, een soort richtlijn. We werken vandaag minder volgens een top-downlogica, maar meer met een gemengde aanpak. We stellen ons op in lijn met onze missie: we willen fungeren als economische katalysator om een positieve impact te genereren voor alle producenten en de hele waardeketen. In het bijzonder willen wij dat Apaq-W een instantie kan zijn die dienst doet als referentie en een krachtig instrument is dat gericht is op resultaten en innovatie. 

Zijn er al concrete resultaten te zien?
Absoluut. De campagne #jecuisinelocal, die zich tot particulieren richt, biedt bijvoorbeeld een overzicht van meer dan 1.200 verkooppunten bij lokale producenten over heel Wallonië. Dankzij het initiatief ‘Table de Terroir’ leveren 1.000 lokale producenten aan maar liefst 83 restaurants in Wallonië. En in het kader van de campagne ‘Je suis un produit local’ hebben al bijna 100 supermarkten een beroep gedaan op onze diensten. Het Observatorium heeft dan weer de taak om de markt mee te sturen en sommige partners en bedrijven te begeleiden bij hun besluitvorming. We proberen er uiteraard ook voor te zorgen dat de acties worden bestendigd in de tijd en elk jaar meer uitstraling krijgen.

Interesse om samen te werken met Apaq-W om uw streekproducten te promoten?

Hélène Frippiat, verantwoordelijke promotie – supermarkten en hypermarkten en distributie: 

h.frippiat@apaqw.be 

081/84.89.47

Wenst u zich in te schrijven op de newsletter?

Klik hier!