- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Technologiereus Apple kondigde deze week niet alleen de iPhone 6 en de Apple Watch aan, maar ook Apple Pay. Deze mobiele betaaloplossing moet betalen met de smartphone zo gemakkelijk maken dat het de klassieke portefeuille doet vergeten.
Mobiel betalen is natuurlijk niet helemaal nieuw. Google heeft Google Wallet, Bancontact lanceerde enkele maanden terug zijn eigen betaalapp, en heel recent kondigde Colruyt nog aan dat het betalen via de SEQR-app mogelijk gaat maken in de supermarkt. Maar nu Apple zich ermee moeit, zou mobiel betalen wel eens voor de grote doorbraak kunnen staan.
Simpel en snel
Ten eerste is er het gebruiksgemak van de betaaldienst. Om ergens te betalen moet je enkel je iPhone voor een NFC-betaalterminal houden, en je vingerafdruk scannen. Simpel, maar ook ongelooflijk snel, blijkt uit de eerste berichten.
Kredietkaarten voeg je toe aan de app Passbook, door er een foto van te nemen. De credit cards die je al in iTunes gebruikt, kunnen ook makkelijk worden overgezet. Momenteel zijn er al 800 miljoen betaalkaarten gekoppeld aan de muziekwinkel van Apple.
Partners
Apple staat ook sterk omdat het akkoorden heeft gesloten met de drie grootste kredietkaartmaatschappijen (Visa, MasterCard en American Express). Daarmee zou 83% van de kredietkaarten in de VS compatibel zijn met Apple Pay.
Bovendien heeft Apple ook akkoorden met grote retailers. Zo gaan onder andere Staples, Whole Foods, Disney, McDonald’s en Subway betalingen met Apple Pay accepteren.
De betaaldienst is voorlopig immers alleen in de VS beschikbaar. De rest van de wereld volgt later.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?