- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Het is duidelijk: de wereldkeuken doet het al enige tijd goed, en zelfs de coronapandemie heeft deze trend niet kunnen belemmeren. Wel integendeel. De opmars van etnische producten in deze tijden van crisis is nog steeds aan de gang, ook al is de aanvankelijke stijging enigszins gestabiliseerd.
De retail meldt een zeer positieve situatie voor de wereldkeuken. Bij het begin van de gezondheidscrisis was er al een ongelooflijke stijging vastgesteld, maar die trend lijkt zich ook nu nog steeds voort te zetten. Het valt niet te ontkennen dat de verscheidenheid en het exotisme die etnische producten bieden steeds aantrekkelijker worden, en dat deze tendens nog wordt versterkt sinds de crisis en de vele beperkingen die deze met zich mee heeft gebracht en onze levensstijl aanzienlijk hebben veranderd. “De categorie blijft inderdaad groeien. De sector is dus blijven evolueren en heeft tijdens de crisis een enorme boom gekend, met groeicijfers tot 20% in sommige gevallen. Deze evolutie is gestabiliseerd, maar blijft positief”, zegt Lisa Vanhaeren, coördinator externe communicatie bij Delhaize. Het goede nieuws is dat de trend naar biologische en fairtradeproducten ook in deze categorie nog steeds duidelijk aanwezig is. Wat de Italiaanse producten betreft, die over het algemeen de best verkochte wereldkeuken zijn, zijn deze veel meer ‘mainstream’ geworden, omdat ze massaal en dagelijks worden geconsumeerd. Ze vertonen dus niet meer dezelfde positieve ontwikkelingen als in het verleden, en laten hun plaats over aan andere culinaire universa, die ook door de consument alom worden geprezen. Hierbij drie trends die door verschillende retailers worden belicht.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?