Croustico
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Croustico
Na een turbulent 2021 beleeft de bakkerijsector in de supermarkten nu een schuchter herstel als gevolg van de huidige economische context. De verkooptrends en de situatie in sommige segmenten vertonen echter tekenen van verbetering.
De gezondheidscrisis was niet onverdeeld positief voor de bakkerijsector, wel integendeel. Laten we allereerst duidelijk zijn: we hebben het hier over broden, viennoiserieën en snacks die al zijn bereid en vervolgens een paar minuten in de ovens van de winkels worden afgebakken. Tijdens de afgelopen tien jaar heeft bake-off een ongelooflijke ontwikkeling doorgemaakt en is het segment zelfs een van de drijvende krachten achter de foodretail geweest, zowel in de buurtwinkels als supermarkten: de warme en verse producten, de geur en de prijs hebben de consument ertoe aangezet zijn plaatselijke bakker in de steek te laten voor het snelle en kwalitatieve aanbod van de retail. De koude douche kwam echter aan het begin van 2020, toen de eerste lockdown ten gevolge van de coronacrisis plaatsvond, waarbij de consumenten hun bezoek aan de winkels drastisch verminderden. Het hamstereffect, dat voor veel categorieën verkooppieken had opgeleverd, heeft de verse producten met dus onder meer de bakkerijproducten weinig geholpen. Daarnaast was er ook het wantrouwen tegenover de zogenaamde bulkproducten (om hygiënische redenen), en een hernieuwde belangstelling voor zelfgebakken brood en lokale winkels, waaronder bakkerijen. Op het hoogtepunt van de gezondheidscrisis kende vooral het voorverpakte brood het meeste succes. Is de situatie, bijna drie jaar na de eerste lockdown, dan opnieuw normaal geworden? Niet helemaal, zo blijkt, want de bakkerijsector werd ook geconfronteerd met een andere belangrijke factor, met name de economische crisis, die onder meer verband houdt met de oorlog in Oekraïne. Van alle levensmiddelenbedrijven heeft de bakkerijsector zonder twijfel het meest te lijden onder de stijgende energierekeningen. Tegelijkertijd zijn ook de kosten van de grondstoffen sterk gestegen. Dit geldt in de eerste plaats voor meel, wat rechtstreeks verband houdt met de oorlog, maar ook voor boter, eieren en suiker. Om al deze redenen is 2022 niet het jaar van het langverwachte echte herstel, in het beste geval zien sommige spelers een terugkeer naar het niveau van 2019.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?