- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Naar aanleiding van de publicatie van zijn kwartaalcijfers gaf de Zwitserse chocoladeleverancier Barry Callebaut een update over de situatie in zijn Belgische fabriek in Wieze, die gesloten is sinds de ontdekking van een salmonellabesmetting eind juni.
Op 27 juni ontdekte Barry Callebaut sporen van salmonella in een lot in zijn fabriek in Wieze. Het Zwitserse concern legde snel de productie stil en bracht al zijn klanten op de hoogte, waaronder Nestlé, Mondelez en Unilever, alsook beroemde chocolademakers zoals Neuhaus en Guylian. Vervolgens werden alle betrokken installaties volledig ontsmet. "De reiniging van de getroffen productielijnen verloopt goed”, verklaarde Barry Callebaut tijdens de bekendmaking van zijn financiële resultaten. Hoewel de volledige financiële impact van het incident nog wordt "geëvalueerd", zei het bedrijf dat deze duidelijk voelbaar zou zijn in de resultaten van het laatste kwartaal van zijn boekjaar 2021-2022, dat eind augustus afloopt. Vorige week maakte woordvoerder Korneel Warlop nog bekend dat er voor begin augustus een geleidelijke herstart is gepland: "Elke week zullen meer lijnen en dus meer productiecapaciteit operationeel zijn. Wij verwachten dat dit proces enkele weken zal duren voordat wij de volledige capaciteit van onze fabriek in Wieze weer kunnen benutten.”
Ondanks het salmonella-incident is de nieuwe CEO van Barry Callebaut, Peter Boone ervan overtuigd dat de doelstellingen van het bedrijf op middellange termijn zullen worden gehaald, zo benadrukte hij tijdens de bekendmaking van de financiële resultaten van de Zwitserse groep voor de eerste negen maanden (september tot mei) van het huidige boekjaar. “Dankzij ons sterk aanbod aan innovaties en onze voortdurende focus op nieuwe mogelijkheden hebben we er alle vertrouwen in dat we onze doelstellingen op middellange termijn zullen halen. Ons vertrouwen wordt versterkt door de diepte en breedte van onze productportefeuille en onze wereldwijde aanwezigheid", zei hij. Tijdens de afgelopen drie kwartalen steeg de netto-omzet van de fabrikant met een 13,5% tot 6,1 miljard euro, en zelfs met 15,1% exclusief wisselkoerseffecten. De verkoopvolumes stegen met 7,9%, met name dankzij de overname van het Belgische bedrijf Europe Chocolate Company, alsook dankzij de opleving van de verkoop van de afdeling "Gourmet en Specialiteiten" (+27,4% over negen maanden), die winkels, hotels en restaurants bevoorraadt. "Dankzij ons uitstekende team kennen we een aanhoudend sterke volumegroei in alle regio's", vatte Peter Boone samen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?