- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Fevia verklaart de gestegen inflatie op voeding door het vertraagd doorrekenen van de explosief gestegen kosten en de impact van de 10,96% loonindexering. “We roepen beleidsmakers op om onze voedingsbedrijven nu vooral niet op te zadelen met nog extra kosten”, aldus Bart Buysse, CEO van Fevia.
Uit cijfers van Statbel bleek gisteren dat de voedingsinflatie in januari steeg naar 15,5%. Fevia wijst erop dat de productiekosten van voeding de voorbije twee jaar spectaculair zijn gestegen, onder meer door de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne. Zowel grondstoffen, energie, verpakkingen en vervoer werden aanzienlijk duurder en de lonen zijn enorm gestegen. “Toch kregen Belgische voedingsbedrijven die gestegen kosten te weinig en te laat doorgerekend aan vooral supermarkten”, aldus CEO Bart Buysse. In januari werd deze stijging nog versterkt door de loonindexering van 10,96% en de overstap van een vast naar een duurder variabel energiecontract. “Die opeenstapeling van gestegen kosten werd onhoudbaar, wat verklaart waarom de winkelprijzen van voeding en dranken de voorbije maanden met vertraging stegen. Het gaat hier dus om een beperkte inhaaloperatie”, vervolgt de CEO, die niet weet of en wanneer de winkelprijzen opnieuw zullen kunnen zakken. “We roepen beleidsmakers daarom op om onze voedingsbedrijven nu vooral niet op te zadelen met nog extra kosten, zoals taksen op verpakkingen of op bepaalde voedingsproducten of door de gevolgen van de aangekondigde fiscale hervorming”, besluit Buysse.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?