#3 De voorbije jaren won het buitenshuisverbruik aan belang, maar de komst van het coronavirus zette alles op zijn kop, ook op het vlak van consumptie van verse voeding stelt VLAM. Ontdek in onze mini-serie wat er veranderd is. Afsluiten doen we met de populairste versproducten.

De dag voor de bevraging consumeerde 28% van de Belgen niet-gefrituurde aardappelen (gekookt, gebakken, puree…) en 13% gefrituurde aardappelen (friet, kroketten…). Hiermee blijven aardappelen de belangrijkste maaltijdbegeleider. Voor pasta noteren we immers een dagpenetratie van 23% en voor rijst 9%. De aardappelconsumptie blijft wel onder druk staan en vooral het frietverbruik had te lijden onder de corona­maatregelen. Voor groenten en fruit bedroeg de dagpenetratie in 2020 respectievelijk 73% en 66%. Dit betekent dat op de dag voor de bevraging maar liefst 27% van de Belgen geen groenten en 34% geen fruit gegeten hebben. Vlees blijft een belangrijke plaats innemen in het voedingspatroon van de Belg. De dag voor de bevraging at 53% vers vlees, 63% vleeswaren/charcuterie en 7% vleessnacks. Daarnaast stonden vis, week- en schaaldieren (vers of verwerkt) bij 17% van de Belgen op het menu. Voor eieren steeg de dagpenetratie van 16% in 2017 naar 18% in 2020. Zuivel is de verscategorie met de hoogste dagpenetratie: 83% consumeerde de dag voordien een zuivelproduct, met kaas, melk, boter en yoghurt als belangrijkste categorieën. De impact van corona op de productkeuze blijkt eerder beperkt te zijn. We zijn in grote lijnen dezelfde producten blijven eten in 2020, maar in verhouding meer thuis dan buitenshuis. Enkel de meest typische buitenshuisproducten kenden een wat moeilijker jaar.

Thuisverbruik is voor bijna alle producten het belangrijkste type verbruik en door de coronacrisis is dat belang in 2020 nog groter geworden. Deze verschuiving is het grootst bij producten die normaal in verhouding vaker buitenshuis geconsumeerd worden. Fruit en zuivel zijn de meest typische thuisverbruikproducten, terwijl friet en vis in verhouding vaker buitenshuis (of afgehaald) geconsumeerd worden. Onder ‘niet gekocht’ komen onder andere de producten die we gegeten of gekregen hebben bij familie of vrienden, gegeten hebben op een feest of die we zelf geteeld hebben. Bij eieren heeft de categorie ‘niet gekocht’ het grootste belang: 15% van de keren dat we eieren eten, hebben we ze gekregen of komen ze van eigen kippen.

Thuisconsumptie

Benieuwd naar het vorige artikel uit onze mini-serie?

Klik hier!
Thuisconsumptie

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de juni editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine