- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Volgens het ‘European Trusted Brands’-onderzoekvan Reader’s Digest onder 27.0000 consumenten in 15 Europese landen blijven Belgen, ondanks de crisis, gehecht aan merkproducten. In Begië namen 1963 mensen aan het onderzoek deel.
Kellogg’s lijkt veruit het populairste merk van het land te zijn met 78% van de stemmen in de categorie “Ontbijtgranen”. Op afstand volgen de merken Dafalgan in de categorie “Pijnstiller” (56%) en Nokia in de categorie “GSM” (52%).
“In de context van de huidige economische crisis is het voor veel merken niet eenvoudig om het hoofd boven water te houden. De strijd om de consument laait fel op: in reclameboodschappen steken merken elkaar steeds openlijker en agressiever de loef af en de prijzenslag is daarbij vaak een efficiënt wapen. Toch blijkt uit het European Trusted Brandsonderzoek dat Belgische consumenten zelfs in tijden van crisis trouw blijven aan hun favoriete merken en dienstverleners”, aldus Hervé Hellec, Directeur Reclame bij Reader’s Digest.
Bepaalde klassiekers vertonen al een aantal jaren geen verandering. De consument was zijn was met Dash, gebruikt huishoudapparatuur van Miele en verzorgt zijn huid met Nivea.
“Er zijn heel wat redenen waarom wij voor een bepaald merkt kiezen. De prijs speelt vaak een belangrijke rol, maar ook het imago, de gevoelswaarde en de kwaliteit leggen gewicht in de schaal. Per slot van rekening komt het vrijwel altijd neer op het vertrouwen dat we in een merk hebben. We moeten op een merk kunnen bouwen om er met een gerust hart ons geld aan te kunnen uitgeven. Een betrouwbaar merk biedt ons wat het belooft.”
Met 70% van de stemmen verplettert Côte d’Or de concurrentie in de chocoladesector. Alpro is het sojaproduct dat het meeste vertrouwen geniet (77%).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?