- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De voorbije dagen is de verkoop van wijn, champagne en sterke drank met zo'n 30 procent gestegen. Door de naderende accijnsverhoging, die vanaf 1 november ingaat, slaan veel klanten nu nog een voorraad alcohol in. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.
De accijnsverhoging op alcohol treedt op 1 november in voege, waardoor een fles sterke drank zo'n 2,6 euro duurder wordt en een fles wijn bijna 20 cent. Hoe hoger het alcoholpercentage, hoe meer je betaalt voor een fles alcohol. Dit jaar nog moet de nieuwe tax nog zo'n 37,5 miljoen euro opbrengen. Ook tabak, diesel en frisdranken zullen de komende maanden duurder worden.
Als reactie op de accijnsverhoging trekken veel Belgen nu naar de supermarkt om er een voorraad drank in te slaan voor de feestdagen. "Het gaat duidelijk om het duurdere segment in ons aanbod. Champagnes, wijnen en whisky's die als geschenk zullen dienen of om te serveren op kerst- of oudejaarsavond", vertelt Carrefour aan de redactie van Het Laatste Nieuws. Ook bij Delhaize merken ze deze verandering op volgens de kranten van het Mediahuis. "Wij merken dat de verkoop van sterke drank de laatste dagen met zo'n 30 procent gestegen is", aldus Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?