iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Belgische consumenten staan op de derde plaats van meest frequente online shoppers. Bijna 72% van hen winkelt minstens één keer per week online. Dat is een pak meer dan andere Europeanen: slechts twee derde onder hen shopt wekkers online. Dat blijkt uit onderzoek van Paypal.
Volgens een onderzoek van PayPal bij 15.000 Europese consumenten en meer dan 4.500 Europese bedrijven staan Belgische consumenten op de derde plaats van meest frequente online shoppers. Bijna 72% van hen winkelt minstens één keer per week online en geeft gemiddeld 356 euro per maand uit. Dat is meer dan andere Europeanen: zij mogen dan wel bijna allemaal online winkelen (97%), maar slechts twee derde koopt ook wekelijks iets online. Bij onze Belgen staan kleding en accessoires bovenaan de lijst van online aankopen.
Als we kijken naar waar de Belgen kopen, zien we dat 72% onder hen dat doet bij internationale webshops. "Dit komt vooral door de lagere prijzen en de toegang tot artikelen die in België niet verkrijgbaar zijn. Daarnaast blijkt uit de resultaten dat ook bedrijven profiteren van handel buiten de grenzen: 30% van de omzet is afkomstig van internationale shoppers", aldus PayPal.
Belgen zijn echter geen gemakkelijke klanten. Maar liefst 64% van de Belgische consumenten ziet wel eens af van een aankoop omdat de gewenste betaalmethode geen optie is. Daarbij zijn niet alleen de betaalmethodes maar ook verzendkosten voor 63% van de ondervraagden een drempel om iets te kopen, net als zorgen over veiligheid. “Gratis verzending en gratis retourzending worden steeds meer gewaardeerd”, klinkt het in het onderzoek.
Een ander aandachtspunt is het groeiende succes van sociale media als verkoopkanaal. Meer dan 68% van de bedrijven verkoopt via dit platform, ondanks dat een kwart van de consumenten nog steeds liever naar de website van een retailer gaat dan te kopen via een social media platform. De populairste platforms voor social shoppers zijn YouTube (51%), Facebook (58%) en Instagram (38%).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?