- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Sinds oktober 2015 zien de Belgische handelaren hun omzet terugvallen. Terwijl de Europese retailsector de afgelopen maanden 3% meer omzet boekte, daalden de inkomsten van de retailsector in ons land met 2,4%. Dat blijkt uit de cijfers van het Europees statistisch bureau Eurostat.
Van alle Europese landen presteert de Belgische retailverkoop het slechtst. Met een daling van 2,4% in vergelijking met februari 2015 doet de Belgische retailverkoop het slechter dan Slovenië (-1,4%) en Denemarken (-1%) die samen de top 3 van sterkste dalers vormen. De grootste stijger is dan weer Roemenië met +19,3%, op de voet gevolgd door buurland Luxemburg met +18,3%. Ierland gaat met de derde plaats lopen, met een stijging van 7,4%.
Ook buurlanden Frankrijk en Duitsland tekenden een stijgende retailverkoop op voor februari in vergelijking met vorig jaar, met respectievelijk +3,5% en +1,6%. Voor Nederland waren de cijfers nagenoeg gelabeld als ‘confedential’ en werden niet vrijgegeven.
Vooral de verkoop van elektro- en huishoudapparaten daalde in België het sterkst, dat meldt De Tijd, maar ook de lage olieprijs en een slechte kledingverkoop weegt op de portefeuille van de Belgische retailer.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?