Albert Heijn
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Albert Heijn
Door de scherpe concurrentie op de Belgische markt zijn de prijzen in de supermarkten te laag. Dat zet de marges van zelfstandige supermarkten zwaar onder druk, waarschuwt Buursuper.be.
Overal stijgen de prijzen van voeding in supermarkten, maar in België gebeurt dat minder hard. “In België gingen de prijzen slechts met 1,8%, tegenover 8% in Frankrijk”, zegt Luc Ardies van Buurstuper.be. “De stijgende energie-, transport-, grondstoffen- en andere kosten worden momenteel nauwelijks doorgerekend in de consumptieprijzen. Supermarkten hebben schrik om klanten te verliezen en zetten de fabrikanten onder druk om goedkopere prijzen en promoties te bedingen, maar de Belgische consument betaalt niet langer een realistische prijs.” Vooral de scherpe promoties van Albert Heijn zetten de markt – en in de eerste plaats marktleider Colruyt - onder druk. Ondanks de stijgende prijzen voor grondstoffen en energie waren er nooit eerder zoveel promoties in ons land.
Buurtsuper.be berekende dat de handelsmarge van zelfstandige supermarkten op zes jaar tijd met 3,3% zakte als gevolg van promotie- en prijsdruk, terwijl de energiekosten verdrievoudigd zijn. “De Belgische consument betaalt niet langer een realistische prijs,” concludeert Ardies. “Het is een taboe om vandaag te roepen dat onze supermarktprijzen te laag zijn, want de dalende koopkracht treft niet langer enkel de lagere inkomensklasse. Supermarkten en andere voedingsbedrijven hebben nochtans, nu meer dan ooit, extra marge nodig. Niet alleen huidige energiekosten moeten betaald worden, er moet ook dringend geïnvesteerd worden in alternatieve en duurzame energiewinning omdat, ook na de oorlog in Oekraïne, fossiele brandstoffen onbetaalbaar zullen blijven.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?