- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische voedingsbedrijven zagen vorig jaar hun bedrijfswinst dalen van 3,7% van de omzet naar 2,8%, blijkt uit berekeningen van voedingsfederatie Fevia. De reden ligt vooral bij de duurdere grondstoffen.
Fevia bekeek de jaarrekeningen die de bedrijven indienden bij de Nationale Bank van België en komt tot de conclusie dat er een daling van de winstmarge is. Die komt er vooral doordat grondstoffen in de voorbije twee jaar een stuk duurder werden, wat niet altijd kon doorgerekend worden aan supermarkten of horeca. Vooral supermarkten tonen zich daarbij lastige klanten, omdat ze te maken hebben met scherpe concurrentie en een groeiend aanbod en dus zelf ook weinig bewegingsruimte hebben. “De onderhandelingen met de supermarkten verlopen dit jaar even moeilijk als vorig jaar”, zegt Fevia-topman Bart Buysse in de krant De Tijd. “Sommige supermarkten willen lagere prijzen, maar veel grondstoffenprijzen liggen nog altijd hoger dan vroeger en onder meer suiker en cacao werden nog duurder.” De voedingssector denkt niet dat er snel herstel komt. Daarbij wordt onder meer verwezen naar kosten voor meer duurzaamheid, maar ook naar het feit dat mensen door de hoge inflatie minder kopen dan vroeger. Ook grensaankopen zouden daarbij een rol spelen. Sommige producten zijn goedkoper dan in het buitenland, zeker Frankrijk, waar de overheid van de prijzen van sommige producten geplafonneerd heeft.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?