De Belgische voedingsindustrie heeft sinds 2004 jaarlijks zo’n 56.000 ton verpakkingen vermeden. Per Belg komt dat neer op een besparing van bijna 5 kg verpakkingen per jaar, zo berekende Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie. Toch wil de organisatie in zijn nieuwe verpakkingspreventieplan nog verder inzetten op circulaire verpakkingen

Tussen 2004 en 2008 steeg het volume aan voedingsproducten in België met 31%. Toch bleef de hoeveelheid verpakkingen voor de hele voedingsindustrie in die periode stabiel, aldus cijfers van Fost Plus en Valipac. Volgens berekeningen van de Belgische voedingsfederatie Fevia blijkt immers dat de voedingssector jaarlijks gemiddeld 56.000 ton verpakkingen bespaarde. Ter vergelijking: qua gewicht komt dit overeen met het restafval dat 385.000 consumenten jaarlijks produceren, evenveel dus als alle inwoners van Gent en Leuven samen.

Het preventieplan verpakkingen, dat Fevia om de 3 jaar opstelt, werkt daarbij als een hefboom voor duurzamere verpakkingen. Aan dat preventieplan nemen zo’n 150 voedingsbedrijven deel, goed voor bijna 60% van alle voedings- en drankverpakkingen op de Belgische markt. De evaluatie van het preventieplan 2016-2019 bevestigt dat voedingsbedrijven de voorbije jaren minder en lichtere verpakkingen gebruiken voor eenzelfde hoeveelheid product.

“De uitdaging is om verpakkingen te verduurzamen zonder daarbij de functies van verpakkingen uit het oog te verliezen: ze helpen onder meer om de veiligheid van onze voeding te garanderen, om voedselverlies tegen te gaan en om consumenten goed te informeren”, licht Bart Buysse, CEO van Fevia, toe “Onze voedingsbedrijven investeerden heel wat in innovatie en in technologische aanpassingen en die inspanningen lonen: per Belg sparen we zo jaarlijks bijna 5 kg verpakkingen uit.”

Concreet investeerden voedingsbedrijven de afgelopen jaren volop in duurzamere voedingsverpakkingen. Zo werden de verpakkingen niet alleen dunner, denk bijvoorbeeld aan lichtere drankflesjes en dunnere folies op schaaltjes, maar nam het aantal verpakkingen ook af. Zo werd een kartonnen of plastic handvat bij een multipack drankflessen weggelaten of werd de verpakking van een zakje chips of een doos koekjes verkleind. Ook voorzag de sector duurzamere etiketten (bijvoorbeeld bedrukte folie  in plaats van papieren etiketten), werden wegwerpverpakkingen vervangen door herbruikbare varianten en koos de voedingsindustrie ook voor verpakkingen met een grotere inhoud, door grondstoffen bijvoorbeeld meer in bulk te leveren in plaats van in zakken.

742 duurzame maatregelen

Een hele hoop mooie initiatieven maar in zijn nieuwe preventieplan voor de periode 2019-2022 wil Fevia nog een stapje verder gaan en stelt het daarom maar liefst 742 maatregelen voor. Onder hen vinden we bijvoorbeeld een focus op beter recycleerbare verpakkingen, zoals het vervangen van een multilaag door een monolaag, het weglaten van een plastic coating of het gebruik van kleuren die beter recycleerbaar zijn. Maar evengoed het gebruik van meer gerecycleerd materiaal in verpakkingen, bijvoorbeeld het gebruik van 25 tot 100% gerecycleerd plastic in flessen, schaaltjes of films, en het gebruik van  hernieuwbaar of biogebaseerd materiaal, door onder meer biogebaseerde plastics te gebruiken of door plastic elementen te vervangen door karton.

“Lichtere verpakkingen komen niet zomaar uit de lucht gevallen. Er komt heel wat onderzoek aan te pas en onze bedrijven moeten hun hoogtechnologische productielijnen aanpassen. En toch zijn we vastbesloten om onze voedingsverpakkingen verder te verduurzamen”, verduidelijkt Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia. “Dankzij de Roadmap ‘Voedingsverpakking van de Toekomst’, waar onze speerpuntcluster Flanders’ FOOD samen met Pack4Food en een hele reeks partners de schouders onder zet, kunnen we dat proces de komende jaren versnellen op een gecoördineerde manier. We gaan dat doen door te innoveren en nog meer in te zetten op circulaire verpakkingen, ook samen met Wagralim, onze Waalse innovatiepool. Dat bewijst dat we als Belgische voedingsindustrie concreet werk maken van onze engagementen op www.verpakkingen2025.be.”