Jacob's Conceptstore
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Jacob's Conceptstore
De Belgische decoratiewinkelketen Jacob’s Conceptstore groeit stevig. In enkele weken tijd opende het niet minder dan 13 winkels in ons land. Achter de keten zit de Antwerpse ondernemer Thomas Nouws (24), die ook al luidop van het buitenland droomt.
Het gaat als een lier voor Jacob’s Conceptstore. Twee jaar geleden begon Thomas Nouws met een winkel in de Hoogstraat in Antwerpen, waar producten van enkele creatievelingen te koop aangeboden werden: juwelen, sieraden, geurkaarsen, wenskaarten, mode(accessoires). Vandaag telt ons land 23 vestigingen, waarvan er 13 geopend werden in de loop van november en december, onder meer in Leuven, Mechelen en Sint-Niklaas. In de winkel kunnen creatievelingen en ontwerpers hun producten aan de man brengen, in ruil voor een derde van de opbrengst en het uitbaten van de winkel voor één dag per maand. Op die manier kan de winkelketen het doen zonder personeel aan te werven, een cruciale besparing. Geschenk- en decoratiewinkels zijn er natuurlijk genoeg, maar het grote verschil met andere winkels is dat het hier gaat om unieke geschenken. De keten werkt samen met meer dan 300 ontwerpers, terwijl Thomas Nouws samen met enkele medewerkers via onder meer sociale media en lokale markten op zoek gaat naar nieuwe ontwerpers om mee samen te werken. Zo heeft elke winkel een eigen aanbod.
Het volgende doel voor Thomas Nouws is de verovering van het buitenland. Nederland en Frankrijk staan op het lijstje: hij hoopt dit jaar nog 10 winkels te openen in Amsterdam, in Parijs ziet hij mogelijkheden voor 20 of 25 winkels. Niet alleen op toplocaties, maar ook in metrostations, zodat internationale passagiers op weg naar huis nog snel een aandenken of geschenk op de kop kunnen tikken. Nouws is al naar Parijs gegaan om enkele plaatsen te zoeken en gaf zijn immomakelaar de opdracht om de prijzen te bekijken, zegt hij. Zijn grote droom is om ooit in New York een winkel te openen. Over het succes twijfelt hij niet: volgens Nouws zijn er overal ter wereld creatieve mensen die hun spullen aan een groter publiek willen aanbieden. Zelfs voor New York heeft hij al een lijstje van ontwerpers en lokale creatievelingen waarmee hij zou kunnen samenwerken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?