Bert Robbens, non-fuel performance manager bij Q8, heeft het over het 20-jarige bestaan van de Shop&Go-winkels bij de Q8-benzinestations, overal in België.
In de beginfase van de samenwerking tussen Q8, Delhaize en Panos, was het de bedoeling om een onestopshop te ontwikkelen. De klant kon er niet alleen zijn tank vullen, maar ook meteen zijn boodschappen doen. Het consumentengedrag is ondertussen echter fel veranderd. Mensen eten vaker onderweg, en niet alleen meer op vaste uren. Snacking wordt een steeds belangrijkere trend. Aan de andere kant gaat de consument alsmaar meer voor gezonde voeding, vandaar de ontwikkeling van de versafdeling. In het lente- en zomerseizoen vertaalt zich dat in de aankoop van sappen, slaatjes en voorgesneden fruit. In de winter lopen de warme snacks goed, maar ook de kleine snacks van het Apero Time-gamma van Delhaize.
Packaging is uiterst belangrijk. Voor een retailer is het een van de grootste uitdagingen om een evenwicht vinden tussen het gebruik van plastic en de hygiënische bekommernissen omtrent voedingswaren. Saladebars, zoals we die ontwikkelen in de nieuwe Shop&Go-formats, zijn daar een goed voorbeeld van: de mensen scheppen hun gekozen salades in een kartonnen doosje. Het feit dat mensen meer en meer op zoek zijn naar gezonde voedingsalternatieven, betekent trouwens niet dat ze niet meer willen genieten. Panos, waarmee we het nieuwe Delhaize Shop&Go-format ontwikkelen, brengt zo niet alleen sandwiches maar ook snacks en worstenbroodjes. Samen met Panos hebben we trouwens een rechthoekige taart ontwikkeld die gemakkelijk met één hand op te eten is, een typisch convenienceproduct.
We gaan uit van ongeveer 10 à 15 remodelings per jaar, naast het compleet nieuwe winkelformat dat we in 2020 gaan uitrollen. Dit zou ons een jaarlijkse groei met 6% opleveren. We willen dit jaar minstens 6 Shop&Go’s met het nieuwe concept openen in de Q8-benzinestations, nog steeds in samenwerking met Delhaize en Panos. Dit nieuwe concept bevat een centraal eiland met optimale service voor de klant, quickscankassa’s die voor meer efficiëntie moeten zorgen en een saladebar, waar de consumenten hun eigen slaatjes kunnen samenstellen. We hebben een gezellige ruimte gecreëerd, met houten meubilair. We willen een echte identiteit creëren die verder gaat dan zomaar een winkel bij een benzinepomp.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?