- Interview met Stefan Goethaert (Colruyt Group): “Consumenten willen duurzaamheid, maar niet tegen elke prijs”
- Interview met Tom Penninckx (NielsenIQ): “Voor het eerst sinds lang was het een normaal jaar”
- Getuigenissen van 8 franchisees, ...
Inwoners van grote steden sturen aanzienlijk minder vaak online gekochte producten terug dan mensen die in kleinere gemeenten wonen. Die opmerkelijke vaststelling komt naar voor in een onderzoek van onlinewarenhuis Wehkamp.
Niet iedereen retourneert online aankopen even vaak. Een evidente vaststelling, maar uit onderzoek van Wehkamp blijkt dat het retourpercentage in de vijf grootste steden van Nederland (Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht) gemiddeld 14,6% lager dan het landelijk gemiddelde. Bij een analyse van van meer dan 7,5 miljoen bestellingen bleek er in Amsterdam 18% minder retourzendingen te zijn. In middelgrote steden (met 130.000 tot 250.000 inwoners) ligt het retourpercentage 6,3% lager dan gemiddeld. In kleinere gemeenten (met 12.500 tot 40.000 inwoners) is het patroon juist omgekeerd: daar wordt 5,7% méér geretourneerd dan gemiddeld. Een mogelijke verklaring voor het lagere retourpercentage in steden is dat stedelingen door de aanwezigheid van fysieke winkels beter bekend zijn met hun maten en merken. De resultaten gelden enkel voor Wehkamp in Nederland en moeten daarom ook met een korreltje zout genomen worden. Het is mogelijk dat de percentages bij andere online verkopers en platformen verschillen. Wehkamp zegt uit zijn onderzoek te concluderen dat de bewustwording rond de impact van onlineaankopen in kleinere gemeenten misschien verbeterd kan worden, om zo het aantal retours naar beneden te krijgen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?