Ruim 45% van de Belgen gebruikt zijn smartphone om online te shoppen en bijna de helft onder hen kiest daarbij voor een app. Daarnaast geven lokale marktplaatsen consumenten meer vertrouwen, zo blijkt uit het Belgische Online Shopper Rapport van Safeshops.be.

Online shoppen via de smartphone is aan een opmars bezig: 45% van de Belgen doet het. 6 op de 10 consumenten blijft trouw aan de computer, al is dat aantal wel met 10% afgenomen ten opzichte van 2019. Zo blijkt uit het Belgische Online Shopper Rapport waarbij Why5Research, in opdracht van Safeshops.be, peilt naar het online koopgedrag van de Belg. Van de smartphonegebruikers verkiest 53% om via de website van de webshop te surfen. Het gebruik van een app volgt op de tweede plaats en nam het afgelopen jaar flink in populariteit toe (47% ten opzichte van 40% in 2019). Vooral het gebruiksgemak (80%), de snelheid (59%) en de gemakkelijke navigatie (59%) zijn daarbij cruciaal. 

“In deze coronatijden hebben we ook vastgesteld dat de QR-code aan een grote opmars bezig is”, vertelt Greet Dekocker, managing director Safeshops.be. “Het gebruik ervan in het kader van contactopsporing en bestellingen op restaurant was heel snel ingeburgerd. Sommigen waren al vertrouwd met een QR-code voor bijvoorbeeld het uitvoeren van betalingen, voor anderen was het een ontdekking. Dit algemene draagvlak biedt webshops ook op andere vlakken heel wat mogelijkheden.” Webshops kunnen hun klanten bijvoorbeeld andere items voorstellen op basis van de gescande QR-code van een kledingstuk in de winkel. “Efficiënt gebruik dus van technologie om de ervaringen van online shoppers nog te optimaliseren, ook in een offline omgeving”, vervolgt ze.

Shift in consumentengedrag door crisis

In maart surfte 35% van de ondervraagden minstens dagelijks naar webshops. 20% zette dit ook effectief om in dagelijkse of wekelijkse aankopen. Vooral fashionitems, schoenen of concert- en filmtickets werden veel gekocht. Al veranderde het online shopgedrag van de Belgen abrupt door de komst van de coronacrisis. “Het ging plots niet meer over hippe, leuke dingen of activiteiten, mensen namen massaal hun toevlucht tot online shopping om te kunnen voorzien in levensnoodzakelijke zaken”, gaat Greet Dekocker verder.  “Er werden nieuwe webshops ontdekt en er kwamen nieuwe categorieën shoppers bij.” Verder blijkt dat Belgen in de toekomst online willen blijven shoppen en ze zich minder aantrekken van mogelijke problemen die daarmee gepaard gaan.  

“Lokale” marktplaatsen geven klanten meeste vertrouwen

Om klanten een zo veilig en vertrouwd mogelijk gevoel te geven, en hen dus te overtuigen van de webshop, is het belangrijk dat de online winkel voldoet aan enkele voorwaarden. Zo moet de webshop transparante info geven over de prijs, betrouwbaar zijn qua levering, geen extra kosten aanrekenen en de online gebruiker keuze geven op het vlak van levering en gebruiksvriendelijke betalingsopties. 

Belgen verkiezen ook “lokale” platformen. Zo doet het Belgische 2dehands.be (60%) het bij de tweedehands platformen beter op vlak van vertrouwen en ervaring dan eBay (40%) en Facebook Marketplaces (37%). Opvallende nieuwkomer is Vinted.be, dat met een mooie 35% als vierde eindigt. Bij de generieke marktplaatsen scoort bol.com (57%) dan weer beter dan Amazon (49%) en Aliexpress (26%), dat zijn score met 8% zag afnemen.

“Dit vertrouwen van de Belgische consument in marktplaatsen is een duidelijk signaal voor de Belgische e-commerce. Heel wat Belgische handelaren verkopen en exporteren reeds via deze marktplaatsen. Het is nu meer dan ooit een opportuniteit voor webshops om mee op de kar te springen. Consumenten gaan hun online gedrag alleen maar verder uitbreiden op dergelijke platformen”, besluit Greet Dekocker. “Voor marktplaatsen zoals bol.com, Amazon maar ook voor Tweedehands.be en eBay is het cruciaal om zowel het vertrouwen van de consument als dat van de handelaar te winnen. Het platform dat daarin het sterkst scoort, zal hierdoor een competitief voordeel hebben.”