Bio-Planet lanceert ‘Voedingskompas’, een uniek platform dat klanten gepersonaliseerd voedingsadvies geeft. Klanten krijgen wekelijks voedingsadvies op maat van hun gezin en kunnen zich laten begeleiden door een diëtist. Op die manier wil Bio-Planet z’n klanten inzicht geven in hun eetgewoonten en helpen om bewustere voedingskeuzes te maken.

Bio-Planet geeft vanaf midden oktober wekelijks gepersonaliseerd voedingsadvies aan zo’n 1.500 klanten via ‘Voedingskompas’. Deze nieuwe service analyseert de eetgewoonten van de deelnemers en begeleidt hen naar een evenwichtiger voedingspatroon. Klanten die voedingsadvies op maat willen, melden zich aan met hun Xtra-profiel en vullen eenmalig een vragenlijst in over hun eetgewoonten en gezinssamenstelling. Daarbij geven ze toestemming om via hun Xtra-kaart hun aankopen bij Bio-Planet, Colruyt, OKay - en binnenkort ook Spar Colruyt Group - te laten analyseren.

Bio-Planet baseert zich voor z’n voedingsadvies op de recent vernieuwde Voedingsdriehoek, waardoor het adviezen kan formuleren per leeftijdsgroep. Hebben deelnemers vragen bij hun gepersonaliseerd voedingsadvies, dan staat er een diëtiste voor hun klaar. 

“Deze service is uniek in België”, benadrukt Jo Ghilain, business unit manager bij Bio-Planet. “Omdat we dit heel grondig willen aanpakken en de kwaliteit van het advies willen garanderen, gaan we in een eerste fase van start in Vlaanderen met zo’n 1.500 deelnemers. Belangrijk om weten is dat klanten zich vrijwillig inschrijven en dat het voedingsadvies vrijblijvend is. Klanten beslissen zelf of ze met ons advies aan de slag gaan. En uiteraard gebeurt alles met het uiterste respect voor de privacy van de deelnemers.”

Bewuste voedingskeuzes

'Voedingskompas' past perfect bij de ambitie van Bio-Planet om klanten te helpen bewuster te consumeren. “Het bewustzijn rond gezonde en evenwichtige voeding groeit, maar door een overvloed aan producten en informatie is het niet altijd makkelijk om een evenwichtige keuze te maken, en kan gepersonaliseerd advies nuttig zijn”, zegt Jo Ghilain. “Met Voedingskompas neemt Bio-Planet z’n maatschappelijke rol op: we inspireren onze klanten en helpen hen inzicht te krijgen in hun eetpatroon zodat zij zelf bewuste voedingskeuzes kunnen maken. Onze aankopers zijn continu op zoek naar nieuwe producten én alternatieven die nog beter scoren op vlak van gezondheid en duurzaamheid. Daarnaast inspireren we onze klanten om bewuster te leven via onze folders, magazines en op onze website.”

Bio-Planet zal de nieuwe service na 6 maanden evalueren. “Hoe meer feedback en tips we krijgen, hoe gerichter we advies kunnen geven. Het is de bedoeling om ‘Voedingskompas’ uit te breiden naar heel België omdat we geloven in de meerwaarde ervan voor onze klanten.” 

SmartWithFood

Het platform ‘Voedingskompas’ werd ontwikkeld door SmartWithFood, een dochteronderneming van Colruyt Group en pionier in digitale voedingsinformatie op maat. SmartWithFood heeft als “data science” bedrijf heel wat nutritionele expertise in huis. Zo heeft het een eigen team van diëtisten. Zij zullen de deelnemers van 'Voedingskompas' dan ook gedurende 6 maanden adviseren en begeleiden.

Het is niet de eerste keer dat SmartWithFood zorgt voor een digitale brug tussen de consument en het voedingsaanbod. Met de SmartWithFood-app – twee jaar geleden ontwikkeld – kunnen klanten hun producten scannen en krijgen ze meteen zicht op de productsamenstelling, de voedingswaarde en de Nutri-Score.

Eerdere initiatieven

De nieuwe service van Bio-Planet sluit naadloos aan bij eerdere initiatieven van Colruyt Group om bewuste voedingskeuzes mogelijk te maken. Zo koos de groep eind augustus voor Nutri-Score, een voedingslabel dat de nutritionele kwaliteit van producten vertaalt in een duidelijke en wetenschappelijk gevalideerde letter- en kleurcode. De eerste producten met Nutri-Score liggen sinds eind september in de rekken. Colruyt Group investeert niet alleen in transparante voedings- en productinformatie, het levert continu inspanningen om duurzamere en gezondere producten op de markt te brengen. Zo past Colruyt Group sinds 2014 systematisch de nutritionele samenstelling van de eigen merken aan. Waar mogelijk worden de hoeveelheid zout (-140 ton in 2016/2017), suiker (-132 ton) en vetten (-106 ton) verminderd.