iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De Waalse verenigingen Biowallonie en ConsomAction hebben een analyse gemaakt om “voor de eerste keer het prijzenverschil tussen grootdistributie en speciaalzaken (biowinkels, in bulk en op biologische boerderijen) op kaart te zetten”. De resultaten geven aan dat deze speciaalzaken niet duurder zijn.
De resultaten van de studie spreken de initiële veronderstellingen tegen: producten in speciaalzaken kosten niet meer dan in grootwarenhuizen. Voor een gemiddelde winkelkar met 21 biologische producten telt de consument 101,6 euro neer in de supermarkt. In een biospeciaalzaak bedraagt dat totaal 103 euro. Naargelang de productsoort variëren de prijzen: fruit en groenten kosten vaak minder in speciaalzaken dan in supermarkten (een aantal uitzonderingen niet meegerekend). Maar rund- en varkensvlees en zuivelproducten (boter en geitenkaas niet meegeteld) zijn goedkoper in grootwarenhuizen. De prijzen van droge voeding variëren sterk van product tot product, maar de verenigingen verduidelijken dat “hoe korter de keten is, hoe lager de prijzen zullen zijn en de producent meteen begunstigen”.
Het grootste verschil ligt zonder twijfel in de afkomst van de producten, die in biospeciaalzaken voor 100% Belgisch is bij rund- en varkensvlees en voor 87% bij fruit en groenten. In de grootdistributie bedragen die cijfers respectievelijk 20% en 26% in dezelfde categorieën. 92% van de zuivelproducten in speciaalzaken zijn Belgisch, tegen 50% in grootwarenhuizen.
De studie werd gestart omdat biospeciaalzaken in 2022 veel klanten verloren zijn door de onhoudbare energiecrisis en inflatie, waar, tot nu toe, een groot prijzenverschil in vergelijking met de grootdistributie aan geweten werd. In 58 Waalse en Brusselse boerderijen, bio- en bulkwinkels werden 31 gevarieerde producten – beschikbaar in zowel de speciaalzaken als de supermarkten – geanalyseerd. In grootwarenhuizen werden de prijzen van biologische producten uit 3 belangrijke warenhuisketens in België bestudeerd door de vzw Socopro. Om de evolutie nauwgezet na te gaan, wordt de analyse om de 3 maanden herhaald.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?