- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Albert Heijn is wel degelijk verantwoordelijk voor de toenemende druk op de marges van groente-en fruittelers in ons land. Dat zegt de Boerenbond in het Nederlandse dagblad De Volkskrant.
Enkele weken geleden lieten de Belgische landbouwers verstaan dat zij vreesden de dupe te worden van een prijzenslag in België. De komst van Albert Heijn en zijn lage prijzen zou hun marges immers nog meer onder druk gaan zetten. Maar in een artikel in De Volkskrant zegt Albert Heijn dat de groeiende prijzendruk niet kan liggen aan zijn inkoopactiviteiten op de Belgische markt, omdat die niet veranderd zijn. “Wij werken bijna altijd met contractteelt, en bijna altijd met veeljarige contracten. Die Belgische boeren en tuinders brengen hun spullen naar de veiling en zien daar dat ze lagere prijzen krijgen. Maar wij kopen niet op die veilingen, dus aan ons kan het niet liggen”, klinkt het in De Volkskrant.
De Belgische groente- en fruittelers spreken dat tegen. “In Nederland sluit Albert Heijn contracten met zeer grote boeren”, zegt Marc Rosiers van de Boerenbond aan De Volkskrant. En dat zijn vaak meer competitieve bedrijven dan die op de Belgische veilingen. Op zich compleet legaal, maar het heeft wel perverse gevolgen volgens hem. “Je krijgt een top-10 of top-5 van competitieve boeren, en verder niets. In België is er meer solidariteit tussen de boeren. De coöperatieve veiling onderhandelt een gemiddelde prijs, en iedereen krijgt zijn deel.”
De zogenaamde “prijzenoorlog” blijft de gemoederen duidelijk verhitten. De prijzenslag in België is dan ook het centrale thema van de volgende sessie van The Retail Society, voorafgegaan door Marketing Discovery, op 15 mei. Naast een debat tussen Piet Vanthemsche (Boerenbond), Dominique Michel (Comeos), Chris Moris (FEVIA), Wim Swyngedouw (BABM) over de prijzenoorlog, zal Nielsen een exclusieve studie voorstellen en komt Thierry Cotillard (Intermarché) zijn licht schijnen over de prijzenslag in Frankrijk. Schrijf u hier in.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?