
- Interview met Cédric Antoine, CEO van Medi-Market: “In 2025 schakelt Medi-Market een versnelling hoger”
- Duurzaamheid: Herbruikbare verpakkingen, een oplossing voor e-commerce?
- Dossiers: bakkerij, chocolade, koeken, snoep, functionele voeding ...
Hoewel bouillonblokjes wel te vinden zijn in de meeste keukenkasten en elke winter weer goed verkopen, kende de categorie sinds een aantal jaren toch een zekere neergang. Nu fleurt ze weer wat op, vooral dankzij marketinginvesteringen om de culinaire mogelijkheden van bouillon verder te ontwikkelen.
Het bouillonblokje is niet het meest revolutionaire product op de markt, maar heeft wel wat troeven. Het zit helemaal ingebed in onze culinaire gewoonten, je treft het aan in de meeste keukenkasten en het dient in de meeste gevallen om soepen wat extra smaak te geven. “Volgens een onderzoek dat we hebben laten uitvoeren, koopt niet minder dan 70% van de Belgische gezinnen minstens één keer per jaar bouillon, maar wordt die slechts in 8% van de mogelijke gerechten gebruikt. In 90% van de gevallen is die reflex er wel bij de bereiding van soep, maar voor andere soorten gerechten zijn er nog veel meer mogelijkheden”, onderstreept Thomas Badouin, category manager Knorr bij Unilever. Hij wijst er op dat een merk als Knorr, dat koploper is in de categorie, die andere toepassingen wil bevorderen door de culinaire mogelijkheden van het product te belichten. “Om de categorie weer een positief elan te geven, hebben wij een jaar geleden geïnvesteerd in marketing waarbij we de consumenten voorstellen om bouillonblokjes ook te gebruiken voor andere gerechten. Bijvoorbeeld voor spaghetti bolognaise, zowel bij het bereiden van de saus als bij het koken van de pasta”, vervolgt Thomas Badouin. “Dat brengt een dubbel voordeel met zich mee: spaghetti is een van de meest bereide gerechten in België, en wordt bovendien ook nog het hele jaar door klaargemaakt. Zo ontstaan er meer verkoopkansen, want tot nu toe was de verkoop van bouillon meer specifiek toegespitst op de winter.” Nog altijd volgens hetzelfde onderzoek zou het bouillonblokje ook maar weinig populair zijn bij jongeren. “Maar omdat de jonge generatie net op zoek is naar goedkope, gemakkelijke en praktische alternatieven, menen wij dat bouillon populairder kan worden bij deze doelgroep”, vervolgt hij.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?