- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Na het online succes van schoenen, kledij en boeken, is het aan voeding. Dat zegt althans Koen Van Gerven (CEO bpost) in een interview met zakenkrant De Tijd. Online boodschappen worden de “next big thing”, meent de postbaas.
Bpost is al lang meer dan een postbezorger, en pikt als pakjesbezorger al jaren een graan(tje) mee van de groeiende e-commerce markt in ons land. Daarnaast bezorgt bpost met zijn dienst Combo sinds twee jaar ook boodschappen aan huis. Dat doet het postbedrijf voor aankopen bij onder andere Carrefour, Cora en Wink in Brussel en sinds kort ook in Antwerpen. “We doen nu een paar honderd leveringen per week, maar we zijn pas in september in Antwerpen gestart”, klinkt het. Met succes, zegt Van Gerven in De Tijd: “De mensen willen er voor betalen (de dienst kost 9,95 euro, red.) en we krijgen ‘repeat’ bestellingen.”
Online boodschappen worden volgens de bpost-topman dan ook de volgende grote markt in e-commerce. Al heeft ons land hierin, zoals in alles wat met e-commerce te maken heeft, wat vertraging. “We zien wel dat België er nog niet rijp voor is. Je hebt er de steun van de retailers voor nodig. Maar als je ziet wat AmazonFresh in de VS, Tesco in het VK, Albert Heijn en Bol.com in Nederland doen, dan komt het ongetwijfeld ook naar ons land. Bpost is er klaar voor.”
Dat zegt Van Gerven niet zomaar. Bpost heeft samen met het Huis van de Toekomst een doos ontwikkeld met koelelementen met droogijs om producten op temperatuur te houden. Om met andere woorden het leveren van verse voeding mogelijk te maken. Ook het recente akkoord met de vakbonden over zaterdagwerk, kan een groei van voeding in e-commerce faciliteren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?