- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Afgelopen weekend hebben actievoerders selfscans in de Carrefour hypermarkt in Bergen ingepakt met plastic. Dat deden ze naar aanleiding van verschillende oproepen op sociale media om de selfscans van Carrefour te saboteren. Die zouden de jobs van kassiersters in gevaar brengen.
“Boycot de selfscankassa’s! Ze betekenen de dood van de kassiersters.” Het is maar een van de vele oproepen die op sociale media circuleren in een poging om de selfscans van Carrefour te saboteren. Door die selfscans zou het werk van kassierster immers in gevaar komen, aldus actievoerders.
Toch bleef het niet alleen bij woorden. Zaterdag gingen actievoerders in de hypermarkt in Bergen nog een stap verder. Zo werden enkele kassa’s zelfs ingepakt met plastic. “Op termijn dreigen alle kassiersters hun job te verliezen. Hier in Bergen staan 22 jobs op de helling”, vertelde Geoffrey Manfroy van de socialistische bediendenvakbond SetCa aan Het Nieuwsblad. Hij benadrukte ook dat klanten begrip hebben voor deze actie. “Meer zelfs, ze steunen het protest actief en sommigen roepen zelfs om de selfscan te boycotten, niet alleen bij ons maar ook in de andere supermarkten”, aldus Manfroy.
Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour België, is echter niet te spreken over de actie. Volgens hem zijn de klanten hier gewoon de dupe van. “Er zijn veel klanten die geen begrip tonen voor het onklaar maken van de selfscan. Zij verliezen nu meer tijd en dreigen hun inkopen bij de concurrentie te doen”, aldus van Outryve. Daarnaast benadrukt hij dat de klassieke kassa’s niet zullen verdwijnen en dat ook de huidige optie met handscanners zal blijven bestaan. “Er komt bovendien nog een derde optie bij, specifiek voor mensen die gehaast zijn en een kleiner winkelmandje hebben”, klinkt het.
Eind januari maakte Carrefour België zijn transformatieplan bekend, waarna de retailer wekelijks innovaties bekendmaakte die zijn omnichannel gamma moeten verbeteren. Eerst was het de beurt aan de self-checkout kassa’s en de digitalisering van zijn kortingsbonnen via zijn mobiele applicatie, en deze week volgde ook nog de verlaging van de voorbereidings- en de leveringskosten.
Foto genomen in de Carrefour hypermarkt in Haine-Saint-Pierre ©Vincent Vanhoutte
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?