- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Alexandre Bompard, de nieuwe CEO van de Carrefour groep, stelt morgen zijn strategische plan voor. Hoe sneller dat moment nadert, des te ongeruster de vakbonden van de Belgische vestiging worden. En de bijzondere ondernemingsraad van komende donderdag lijkt hen bovendien niet gerust te stellen.
Morgen onthult Alexandre Bompard, de nieuwe CEO van de Groupe Carrefour, zijn nieuwe strategische plan. Het opzet van de opvolger van Georges Plassat lijkt nu al duidelijk. In een markt die onder druk staat en waarin de concurrentie aan de marges knaagt, door de opmars van e-commerce en de ambities van Amazon, ziet Carrefour zich gedwongen om grondige veranderingen door te voeren. Het moet zijn schuld verlichten, zijn distributie omschakelen naar omnichannel, en de hypermarkten een voor een evalueren. Die zijn vaak niet rendabel (genoeg). Tegelijk moet het zijn organisatie vereenvoudigen. Om daarop te anticiperen, werd het organigram in België al herschikt.
Hoe meer de datum waarop het nieuwe plan voorgesteld nadert, hoe meer de ongerustheid stijgt bij de vakbonden van het Belgische filiaal. Zij vrezen voor de impact die de reorganisatie zal hebben op het hoofdkwartier. Die zal donderdag 25 januari om 14u plaatsvinden, aangezien Carrefour België de vakbonden heeft opgeroepen voor een bijzondere ondernemingsraad.
Het NSZ stelt zich vragen bij de datum van die bijzondere ondernemingsraad. Normaal wordt die namelijk niet vlak na een mededeling van de CEO van de groep gehouden. Datzelfde geldt voor de andere vakbonden die vrezen om na de toespraak van Bompard twee dagen in het ongewisse te blijven.
Waarschijnlijk zijn die 48u cruciaal om de strategische koers van Carrefour, die Alexandre Bompard zal voorstellen in zijn plan, te analyseren. In Frankrijk wordt er namelijk in alle talen gezwegen over de strategische maatregelen die genomen zullen worden. Ze weigeren met andere woorden om de inhoud van het plan zelfs binnen de Carrefour groep vroegtijdig bekend te maken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?